God ferie i Europa – med tog

jernbane sveits

Slik vil vi ha det: en bedre og mer miljøvennlig reisemåte. Her gjennom alpelandskapet i Sveits

Vi flyr som aldri før. Avinor og reiseselskaper, aviser og kulørt presse pusher denne mest klimaskadelige reisemåten – i ei tid der vi  bør være godt informert om de enorme utslippene. Hvor er beskrivelsene av gode og spennende turopplevelser med lavutslippsalternativet tog? spør Finn Bjørnar Lund, psykolog og aktivist i Besteforeldreaksjonen gjennom mange år. Å reise med tog er som å være i en fortelling, sier han. Med miljøopplevelser, drømmer og forestillinger. Man samtaler, spiser, sover og møter andre mennesker, nye mennesker. For oss eldre finnes det ingen bedre reisemåte. At det er vanskelig og dyrt er bare myter.

finn blMøte med mennesker
På tog gjennom Tyskland for 30 år siden satt jeg en gang i en kupé med seks andre, hver med sin historie som de la ut om. Det ble fortellinger og samtaler jeg aldri glemmer:
–   En godt voksen svensk dame fra Nyköping som med fryd og forventning fortalte om den spesielle snapsen og skinken hun medbragte (ulovlig) til sin venn, politimesteren i byen.
–   To norske tenåringsjenter hadde fått nok av spenning og farer i Sør-Europa, og var nå svært lettet over endelig å sitte på toget på vei til mor og far i Norge.
–   En middelaldrende nordmann la ut om Øst-Tysklands innpåslitne mistenkeliggjøring og kontroller.
–   Flere av oss kastet blikket på en ung svensk lærer med bandasje rundt hodet. Da hennes tur kom fortalte hun at hun var forsøkt slått ned og voldtatt under sin ferie i Romania, men hadde greidd å rive seg løs. Hun mistet ryggsekken. Sammen med politiet spanet de og fant fyren – med sekken! Nå var hun mest av alt redd for hva hennes mor ville si.
–   Rett overfor meg satt en taus, mørkøyd, senet kvinne med blikket bortvendt. Da det var hennes tur til å fortelle, nølte hun. Så kom det på gebrokkent svensk at hun var en nylig pensjonert assyrisk (kristen) yrkesoffiser på vei til sin gode venninne i Haparanda der hun ønsket å være som pensjonist, langt borte fra vonde krigsopplevelser i Syria og Libanon.

Enkelt og greit og ganske rimelig
Det var NSB som ordnet med hele togbilletten den gangen. Det er ikke helt slik lenger, men fortsatt gir NSB råd og billetthjelp (https://www.nsb.no/reisemal/tog-til-sverige-og-europa). Også de tyske statsbanene (www.db.de) yter god service via nettet. Jeg tar likevel sjansen på å anbefale det svenske statlige jernbaneselskapet SJ: www.sj.se. De organiserer turer og ordner billettene dine ut i Europa på dagen!

Så snart man er kommet til kontinentet åpner det seg et stort antall reisemuligheter, gode opplevelser og ofte utmerket komfort. Stasjonsbygninger, bruer, byer og landskap er fascinerende å oppleve. Og matjessilda på stasjonen i Hamburg er bedre enn på norske restauranter. Det er bare synd at selskapene nå reduserer antallet nattog, fordi moderne tog går for fort, sier de, og fordi det blir for dyrt for selskapene med serviceen. For få år siden reiste vi. med nattog i utmerket sovekupé inkl. frokost for to fra Paris til Hamburg, pluss regiontog til Kiel for under 950 kroner?

Der det ikke går nattog lenger, kan man reise rimelig med interrail-billetter uansett alder! Høyhastighetstogene, f.eks. fransk TGV, er egne selskaper, som ofte har gunstige priser på reiser utenom sesonger.

Jernbaneeventyret Korsika
«Og togene gikk fra vest til øst og fra øst til vest ..» skriver den russiske forfatteren Tsjingiz Ajtmatov i boka Og dagen varer  lenger enn et århundre. Som effektive nettverk knytter jernbanene sammen stasjoner, byer, land og kulturer i sin egen puls. De både er, og symboliserer, samfunns livsstrømmer og rytmer.

Selv lever vi lenge på turen sist sommer gjennom Tyskland til Paris og Aix-en-Provence (med lyntog tok det noen formiddagstimer nesten til Middelhavet).

Noen år tidligere tok vi en liknende tur med  ferge over til Korsika som ga mulighet til en helt spesiell togopplevelse. Øya viser fram en miniatyrversjon av toget som bindeledd og livsnerve, og det i et samfunn der enorme naturhindringer i form av fjell (flere er høgre enn Galdhøpiggen), djupe daler, elver og brattlende som deler opp øya. I like stor grad har klaner, vendettaer og lokalsamfunn bidratt til splittelser, problemer som ikke engang Napoleon mestret (han kom som kjent derfra). Men bare et halvt hundreår etter hans død var planene om å bygge jernbane på den fysisk og sosialt uregjerlige utkanten i Middelhavet mellom Cote d’Azur og Sardinia i gang. Det skjedde bokstavelig talt med hakke, spade og vel også litt sprengstoff.

korsika tog2Fra 1896 kunne korsikanerne ta togturer. I dag binder den særegne smalsporete jernbanen det tidligere familieklansamfunnet sammen, og gir også turister sjeldne reiseopplevelser. Noen kaller toget for TGV, men det er ikke forkortelse for det franske lyntoget (Train Grande Vitesse). På Korsika står V for «vibration»! Nostalgikere vil kanskje beklage at vibrasjonene på togene nå var betraktelig dempet i de nye vognene. Togene der har en forunderlig mye større bredde enn skinnene. Meg bekjent har togene likevel ikke veltet på sine smale spor til tross for alle svingene.

De gammelmodige togskinnene på Korsika peker nese til alle bakstreverske økonomer og «eksperter» som påstår at tog ikke er hensiktsmessig i grisgrendte fjelland som Norge.  Ajtmatovs tog gikk gjennom det gamle Sovjetunionen til Beijing. Opplevelser på den transsibirske jernbanen kan aldri erstattes av fly. Men i Norge fortsetter vi med den ensidige satsingen på det forurensende, støyende og stressende framkomstmidlet som holder oss på god avstand fra samfunn og natur som omgir oss. Hva om 100 år?

Togvisjon Norge 2117?
Vi kan la oss imponere over framsynte korsikanere på 1800-tallet, og over dem som bygde bane til Eidsvoll, og seinere både Bergensbanen og Dovrebanen og mer til. Når nordmenn ser seg tilbake i 2117 rister de kanskje på hodet over hvor kort Norge var kommet for 100 år siden.

Men, heldigvis, nå – i 2117 – er alt på plass: Tog gjennom hele Norge, og med forbindelser i nord til Sverige, Finland og Russland. Gods og mennesker fraktes til og fra ressursrike nordområder. Lyntog har tatt over transportbehovet fra fly i store deler av Norge. Økonomenes korte tidshorisonter og inntjeningskrav, som nesten hadde fått store deler av samfunnsutviklingen til å stoppe opp, druknet i sin egen perspektivløshet!

 

 

9kommentarer

  1. Jan Sandvik | 1. mai 2014

    Opplevelsen som skribenten overfor har nedtegnet minner meg om de mange togreisene jeg selv har foretatt. Hvor mennesker, møtes en kortere tid, blir litt kjente, kan samtale om ulike ting og ønske hverandre lykke til på den videre reisen.
    Togentusiast? Tja, jeg kan vel ikke stikke under en stol at jeg helt fra rett etter 2. verdenskrig har hatt våkne drømmer om å reise med tog til ulike steder. Min start på togeventyr var en reise sammen med mange andre barn fra Narvik til steder i Sverige i desember 1945. Jeg havnet i Skelleftehamn hvor tog til og fra byens stasjon var en stadig fasinerende opplevelse. Damplokomotiver, fresende og støyende, ulende og spyttende ut damp og røyk! Du verden for en opplevelse for en guttepjokk.
    Det har blitt mange togreiser oppgjennom årene. Norge fra sør til langt opp i nord og omvendt mange ganger.
    Interrail med tog i Europa som godt voksne og med den Transsibirske fra Moskva til Beijing; er opplevelser som aldri går i glemmeboken.
    Til sommeren er planen å «interraile» til Portugal. En måned på tur med «avstigning» her og der, opphold noen dager på interessante steder/byer underveis. Hjemover langs Middelhavet, til Italia og over Sveits og Tyskland og hjem til gamlelandet. Høres herlig ut, hva?

  2. Steinar Rundhaug | 26. feb 2017

    Har de samme erfaringer som Finn Bjørnar. Etter 3 Europaturer med seniorinterrailbillett er det bare å samtykke. Man reiser, er underveis – og blir ikke forflyttet ( som med fly ). Kan anbefales.

  3. Merethe | 26. feb 2017

    Er det noen som har erfaring med å ta med sykkel på toget? Prøvde å finne togreise (med mulighet for å ta med sykkel) til Koblenz, men fant kun en reise med fire, fem togbytter, alle i løpet av en natt. Da ble det ingen sykkeltur gjennom Moseldalen for oss.

  4. Birgitte G. | 28. feb 2017

    Kjempegod ide å fokusere på dette! Takk!

  5. Birgitte G. | 28. feb 2017

    Hva med et nytt slagord for BKA: TOG TIL KIRKENES NÅ!! Har dere lest om Ny transportplan? Milliarder til nye veier, – og kanskje litt til tog da!

  6. Randi R | 1. mar 2017

    Artikkelen bør opp og frem i alle media/aviser m.m. , få oss til å tenke annerledes, nytt i den travle tidsalderen vi lever i. Togturer bringer ro i sjela og man opplever utrolig mye på denne sosiologiske studiereisen. Jeg har jevnlig lest Jernbanebladet , som burde vært tilgjengelig for meningmann ( finnes sikkert på bibliotekene), men er det noen som leser dem? – Svært interessant blad -og jeg vil ha JERNBANE OVERALT I NORGE ! Men togene må gå når de skal! Vi er i bakleksa med jernbane her i landet. Har tenkt på Interrail-tur i flere år , blir inspirert til å gjøre alvor av saken pga artikkelen og kommentarene.

  7. Inger Melbye | 2. mar 2017

    Hei, jeg limer like godt inn artikkelen jeg fikk på trykk i lokalavisa Gjengangeren 14. juli 2016 – denne som respons på en lengre artikkel avisa hadde noen dager tidligere fra en barnefamilie:

    LITT MER OM INTERRAIL
    Flott med reportasje om Interrail i lørdagens avis. Undertegnede har hatt flere togturer Europa rundt og vil gjerne komme med noen tilleggsbetrakninger om denne ferieformen. Vi kjøper seniorbilllet (gjelder fra og med 60 år); det er litt rimeligere enn vanlig voksen.
    Man ser gjerne for seg interrailere med store ryggsekker, men for flere år siden fant vi ut at en koffert med hjul på deling er mer praktisk, enkelt og greit. I tillegg har vi hver vår liten sekk med lesestoff og proviant. Er man heldig og får et lite vindusbord i togkupeen, kan man ved hjelp av en liten duk og plastglass med stett rigge til et lite festmåltid.
    Når det gjelder plassbilletter er vår erfaring den at i Frankrike, Spania og Portugal kreves dette på de fleste tog. Vi måtte ta et ekstra døgn i Coimbra (Portugal) sist vi var på tur, fordi det ikke var noen ledige seter på toget videre. I Øst-Europa derimot har vi ikke hatt tilsvarende opplevelser.

    Det understrekes i artikkelen at god planlegging er nødvendig. Samtidig er det for oss viktig å påpeke at dette er en ferie man kan legge ut på uten å planlegge detaljert på forhånd. Det holder faktisk å kjøpe billettene på Oslo S, sette seg på toget til Gøteborg og så kan turen gå hvor hen du vil. La gjerne vær og vind bestemme! Men det er en fordel dagen før å avgjøre hvor neste overnatting skal være. Her har vi et godt hjelpemiddel i Internett.
    En reise med tog gir en unik mulighet til kontakt med lokalbefolkning og andre turister underveis. Interrail vil på denne måten bidra til å å skape nærere relasjoner mellom oss Eurppeere – ikke minst viktig etter Brexit.
    God tur til alle som vil prøve en slik ferie!

  8. Elisabeth Lundsør | 17. mar 2017

    Vi er en barnefamilie med barn som elsker nattog. I sommer er vi bedt i bryllup i Brussel. Kan få med et nattog på veien dit?

  9. Finn Bjørnar Lund | 17. mar 2017

    Jeg skulle gjerne ha visst svar på ditt spørsmål, men det enkleste er nok at du innhenter oppdatert informasjon på https://www.nsb.no/reisemal/tog-i-europa eller kontakter http://www.db.de.
    Sist sommer reiste min kone og jeg med tog til Gøteborg, sov natta over på ferga Stena Germanica (går på biodrivstoff) til Kiel der vi hadde grei gangavstand videre til Hovedbanestasjonen. Men da blir det ikke nattog, bare lugar på båt. De har lugarer som rommer fra 1 til 4 personer med utmerket standard.
    Det er ganske sikkert god togforbindelse til Belgia derfra. Vi reiste videre helt til Paris samme dag.
    Det gjelder generelt, dessverre, at togselskapene har kuttet ned på nattog. En del av forklaringen er jo heldigvis / dessverre høghastighetstogene som kommer så fort fram at det blir få timer å sove på en del distanser.
    Men alle mulighetene her kan nok NSB og DB svare deg på.
    God tur!

Skriv din kommentar her

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Du kan brukke disse HTML tags og attributter: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*