Dersom det er rett, at vi ikke skal ha noen nasjonale mål for kutt, syns jeg det er ille. Men det betyr vel bare at norsk klimapolitikk forblir like flytende og utydelig som den har vært, sier miljøjournalist Erik Martiniussen, forfatter av boka «Drivhuseffekten: Klimapolitikken som forsvant». Den nye klimameldingen legger opp til at Norge inngår i EUs klimarammeverk, og knytter seg til EUs mål om å kutte 40 prosent av utslippene sammenlignet med 1990-nivå innen 2030. – Det høres ambisiøst ut, men jeg er i tvil om effekten. Det kan like gjerne bli ei sovepute, sier Martiniussen. Det verden trenger er land som viser at krevende omstillinger er mulige.
Aktuelt
Framtida er fossilfri: Stortinget må lytte
Oljefondet har aksjer i 7 av verdens 10 største kullprodusenter, i følge Greenpeace. Fondet har investert over 80 milliarder kroner i kullkraftverk og kullgruver over hele verden, og er dermed en av denne sektorens største eiere. Slik trenger det ikke være. Investeringsfond over hele verden trekker i økende grad pengene ut av olje- og kullselskaper, fordi det er uetisk å støtte de verste delene av fossilindustrien. Stortinget skal i løpet av våren avgjøre om også Oljefondet skal trekke seg ut av kull, olje og tjæresand. Sammen kan vi sørge for at politikerne lytter og innser alvoret. Neste fredag starter vi kampanjen «Framtida er fossilfri»
Med bilde og humor som våpen
Vi kan ikkje la politikarane våre fortsette med dobbeltspelet, og med tompreiket, seier besteforeldreaktivist Ola Dimmen i Trondheim. Når vi høyrer dei snakke gir dei inntrykk av å ha forstått klimaalvoret, men dei har ikkje fått det inn i hjartet, og er ikkje så redde som dei burde ha vore. Følgjene av dagens politikk med til dømes fullt oljekjøyr i Arktis kan bli katastrofale. Vi treng ei skikkelig folkevekking! Og då må vi mobilisere kjensler og fantasi, ikkje berre intellektet. – Mange kjenner Ola som musikalsk leiar og låtskrivar for Besteforeldrenes populære rangleorkester. Men han brukar også bildet som våpen i den folkelege klimakampen.
Grønne investeringer for framtida
Fredag 13. februar går startskuddet for kampanjen «Framtida er fossilfri». Framtiden i Våre Hender (FIVH) og Besteforeldrenes klimaaksjon går foran, støttet av en rekke andre organisasjoner – Miljøagentene, Fagforbundet, Natur og Ungdom, Kirkens Nødhjelp m.fl. Vi samles på Jernbanetorget kl 17 og går i samlet tropp til Stortinget, der det blir appeller og underholdning. Målet for markeringen er å skape større oppmerksomhet rundt plassering av sparepenger og fossile investeringer. Oljefondet har mer enn 350 milliarder kroner i kull, olje og gass. Det er et lite bærekraftig forhold som vi bare må komme oss ut av, mener arrangørene.
Mange underskrifter for klimalov
I løpet av en snau uke skrev over 13 000 under på oppropet fra aktivistnettverket Avaaz om en norsk klimalov. Fredag leverte WWFs generalsekretær Nina Jensen og representanter fra Avaaz underskriftene til Klima- og miljødepartementet. – Det er utrolig gledelig å se det store engasjementet i denne saken, sier Jensen. «Global campaigner» Laila Atar i Avaaz er ikke mindre fornøyd: – Det er ingen tvil om at nordmenn bryr seg om klima. 13 000 underskrifter på under en uke er et veldig tydelig signal til politikere om at folk vil at Norge skal bevege seg fra politiske løfter om utslippskutt, og over mot konkrete forpliktelser.
«Klodens bødler»
Hulda Holtvedt er 15 år og kommer fra Oslo. Hun går på Marienlyst ungdomsskole og er aktiv i organisasjonslivet, mellom annet som fylkesstyremedlem i Grønn Ungdom. I Aftenposten har hun skrevet siden hun var 13-14. Hun har gitt oss lov til å gjengi en kronikk hun nylig hadde på trykk. Der sammenligner hun fortsatt oljeutvinning med tidligere tiders barbari, som vi har lagt bak oss. «Mens Tord Lien klamrer seg til tanken om at mer oljeboring kan gi ‘verdiskapning’, blir verden varmere. I Nord-Norge blir det kanskje noen ekstra arbeidsplasser de neste 20 årene. På Maldivene mister de fast grunn under føttene. I Afrika vil dyrkbar mark bli ørken.»
Fram med de lokale klimatiltakene, kjære ordfører!
Den nylig avsluttede Klimafestivalen §112 ble en suksess, og ikke minst i Drammen, der Besteforeldreaksjonen hadde et fint samarbeid med andre organisasjoner og med yngre og eldre fra mange ulike miljøer. Ett av innslagene var ungdommenes idé: en hjemmesnekret «videoboks» på et kjøpesenter midt i byen. Her ble forbipasserende invitert inn til å snakke inn sitt lokale klimakrav. En 17-årig tensinger filmet, og klippet og redigerte etterpå til en video som i dag høytidelig ble overlevert ordføreren. Må sees! sier en fornøyd besteforeldreaktivist Elisabeth Tveter Brised.
Klimapådriveren på Agder
Svein Tveitdal har tyngde. Når han snakker, skjerper folk seg. Det var det mange som fikk oppleve da han på vegne av Besteforeldreaksjonen, tok på seg den viktige sjefsjobben i kampanjen Klimavalg2013. Hans evner når det gjelder å drive på folk, har den tidligere FN-direktøren ikke minst vist hjemme på Sørlandet og i Arendal, der kommunen ved hans hjelp har satt norgesrekord og redusert utslippet av klimagasser fra egen virksomhet med hele 75 prosent. Men han er skuffet over fylkeskommunen. Der blir det for mange fine ord, sier han. Vi har maks 20 år på oss til å snu en svært skummel utvikling. Her må det handles!
Store muligheter for fornybar energi
Det ble en lærerik kveld forleden da et tjuetalls kunnskapshungrige besteforeldre fra Oslo og omegn var samlet for å høre om og diskutere fornybar energi i Norge og Europa. Møtet fant sted i trivelige lokaler i det nye Miljøhuset i Mariboesgate 8, der Naturvernforbundet og flere andre organisasjoner nå holder til. Foredragsholder var Hugo Parr, medlem av Besteforeldreaksjonen og dr. philos i fysikk. De som var til stede, bidro med interessante spørsmål, kommentarer og motforestillinger etter foredraget. Alt i alt en hyggelig måte å bli litt klokere på, som en av de frammøtte sa. Vi må av og til løfte blikket fra kampanjene vi engasjerer oss i.
En egen klimalov må til
«Vi har lover for det vi synes er viktigst. En klimalov vil være et tydelig signal til alle i samfunnet om at våre politikere tar de nødvendige grep som sikrer våre etterkommere de rettigheter som Grunnloven gir nåværende og fremtidige borgere av nasjonen.» Det skriver Besteforeldrenes klimaaksjon i sin uttalelse til regjeringens høringsrunde om en norsk klimalov, slik det er foreslått av WWF. Loven må regulere hvor mye som skal kuttes, slik at hvert departement får et årlig, lovhjemlet kuttpålegg. «Karbonbudsjettet» må holdes, på samme måte som andre budsjetter. Det er også viktig med sanksjonsmuligheter.