Arkiv for kategorien: "Besteforeldreaksjonen"

Vinterglede og klimakamp

Etter en vinter som har gledet en hel nasjon av skisportentusiaster er det fort gjort å glemme at klimaendringene gjør at slike vintre kommer til å bli stadig sjeldnere. Nettopp derfor burde store og viktige organisasjoner som Skiforeningen og Den Norske Turistforening minne oss på realitetene, mener besteforeldreaktivist Steinar Winther Christensen. I en kronikk i Dagsavisen etterlyser han deres innsats for å få politikerne til å leve opp til målene i Parisavtalen.

Spre klimavett,
del denne saken!

Norske oljemytar

Som ordførar i heimbygda sør for Bergen vart olje- og energiminister Terje Søviknes kalla «trollmannen frå Os». Frå same stad kjem Helge Drange, som er ein av landets fremste og mest frittalande klimaforskarar. Når dei begge vert intervjua i lokalavisa går det som venta – dei er på ulike planetar når det gjeld forståing av kva som må gjerast. I ein kommentar skriv Bjørghild des Bouvrie frå Besteforeldrenes klimaaksjon at Søviknes berre driv med tåkelegging.

Spre klimavett,
del denne saken!

Danske besteforeldre aksjonerer

Med den nylig stiftede Bedsteforældrenes Klimaaktion har også danskene fått sitt tilskudd til den internasjonale bevegelsen av «grandparents against climate change». Initiativtaker er Annegrethe Jørgensen, som i noen år har bodd i Trondheim og vært med i Besteforeldreaksjonen der. – Vi har nu taget de første viktige skridt. Men det er nok et lille stykke vej frem til vi får klimabedsteforældre i Danmark ut på gaden og demonstrerer, slik som jer i Norge.

Spre klimavett,
del denne saken!

For et renere miljø

Det ble en kjekk ettermiddag og et veldig kjekt samarbeid med Frivilligsentralen og andre, sier Liv Samuelsberg i Besteforeldreaksjonen på Haugalandet, etter fredagens aksjon på Aksdal senter sør for Haugesund. – Det er jo slike steder vi må være hvis vi skal nå fram og få flere til å delta i arbeidet for et bedre felles miljø. Ikke minst hyggelig var det at tre ungdomskoleelever dukket opp og ble med oss. De har valgt et så flott valgfag som «Innsats for andre».

Spre klimavett,
del denne saken!

Hva vil vi med Besteforeldreaksjonen?

På lokallagssamlinga med deltakere fra hele landet innledet Gunnar Kvåle til en bred diskusjon om Besteforeldreaksjonens formål og arbeidsmåte. Et av spørsmålene som ble tatt opp var om BKA bør bli mer utfordrende med skarpere krav til politikere og myndigheter. Men også om vi bør ha mer direkte kontakt med politikere og partier. – Det var en åpen diskusjon uten konklusjoner, sier Kvåle. Men av og til er det nettopp dét vi trenger for å komme videre.

Spre klimavett,
del denne saken!

Uakseptabel risiko

De fleste i Norge kjenner til klimatrusselen og vet at noe må gjøres. Likevel skjer det veldig lite, og velgerne fortsetter å stemme på business as usual-partiene. Derfor kan jeg ikke skjønne annet enn at det må være noe galt med måten vi snakker om klimaproblemene, sier Ola Dimmen. Denne helga deltok han på Besteforeldrenes klimahandlings-seminar og argumenterte for at vi må snakke mer om risiko. Det er et begrep folk kjenner og forstår, mener han.

Spre klimavett,
del denne saken!

Debatt om grønne skatter

Mange er opptatt av at avgiftene på olje, kull og gass må bli høyere, slik at karbonfrie energiformer blir mer konkurransedyktige. Men hvor høye må avgiftene være for å få tilstrekkelig fart i omstillingen? Og hvordan skal man få folk til å akseptere så høye avgifter? Svaret er å dele pengene ut igjen til forbrukerne, slik at de fleste tjener mer på det enn de betaler, mener tilhengerne av en «Karbonavgift til fordeling». På helgas lokallagssamling tok vi debatten.

Spre klimavett,
del denne saken!

Superververen

Besteforeldrenes klimaaksjon trenger å bli flere og øke presset på politikerne. Derfor har nestleder Gro Nylander dratt i gang en vervekonkurranse med premie for foreningens superverver. Men slik det ser ut nå, er det fare for at det blir hun selv som stikker av med premien, fortalte hun lattermildt på Besteforeldrenes aktivist-møte i helga. – Min opplevelse er at det går helt fint å være litt pågående! De fleste ønsker jo å være på rette sida i klimakampen, ikke sant?

Spre klimavett,
del denne saken!

– En tøff gjeng!

Billedkunstner Tone Toft fra Brasøy er nylig blitt lokalkontakt på Helgeland. Denne helga var hun i Oslo og møtte et trettitalls andre besteforeldreaktivister fra rundt om i landet, for utveksling av ideer og erfaringer. – Veldig kjekt med et slikt aktivist-seminar, sier hun. For meg som nykomling var det særlig fint å oppleve fellesskapet i denne tøffe og handlingsorienterte gjengen – som ikke henfaller til klimapessimisme. Det trenger vi ikke mer av. Men noen som tror at det nytter!

Spre klimavett,
del denne saken!

– Bedre å brenne enn å visne

– Vi er jo stadig flere som kjenner på at det er ikke nok å elske barnebarna hvis vi ikke også prøver å bidra litt til at kloden blir OK for dem å leve på, sier nestleder i Besteforeldreaksjonen, Gro Nylander til VG lørdag. Avisen har tatt fram en gammel reportasje der hun får leve ut barndommens drøm om å bli ballerina. I dag drømmer hun om politikere som tør å ta avgjørelser som er viktige og riktige: – Solidaritet med fremtidige generasjoner, så olja får ligge der den er.

Spre klimavett,
del denne saken!