Besteforeldreaksjonens kontaktperson på Helgeland, Tone Toft, er også sterkt engasjert for klassisk naturvern. For henne er dette to sider av samme sak og et spørsmål om rettferdighet og langsiktighet. «Min generasjon har hatt god tilgang på uberørt natur. Vi har en plikt til å sørge for at også fremtidens generasjoner kan leve sine liv på en friskmeldt klode», skriver hun i et innlegg Rana Blad, for å stoppe gruveplanene i Nasafjell på grensa mot Sverige.
Arkiv for kategorien: "Besteforeldreaksjonen"
Møte med ‘Grootouders’
Under et familiebesøk nylig fikk nederlandsk-norske Bjørghild des Bouvrie anledning til å møte klimabesteforeldrene der, – ‘Grootouders voor het klimaat’. De møttes hjemme hos en av dem i den gamle byen Haarlem vest for Amsterdam. – Det var veldig hyggelig og jeg satte virkelig pris på å møte likesinnede i mitt andre hjemland. Det er jo egentlig den mest opplagte ting i verden, at vi besteforeldre går på barrikadene når selve livsgrunnlaget er truet!
Olje, klima og etikk
Norges Bank mener Oljefondet ikke bør eie aksjer i selskaper som utvinner olje og gass. Rådet er utelukkende basert på finansielle argumenter, understrekes det. I sin høringsuttalelse sier Besteforeldrenes klimaaksjon seg enige i konklusjonen, men uenige i begrunnelsen. Investeringer bør trekkes ut av fossilbasert og ikke-bærekraftig virksomhet av etiske årsaker først og fremst, og i lys av kunnskapen om hva som skal til for å oppfylle Parisavtalen.
Fra Statoil til Equinor
Årets generalforsamling i Statoil finner sted 15. mai. Som vanlig er det i Stavanger, og som vanlig fremmer småaksjonær Guttorm Grundt på vegne av Besteforeldrenes klimaaksjon, forslag om at selskapet tar klima på større alvor. Det betyr også å ta navneendringen på alvor. Equinor uttrykker «likeverd, likevekt og balanse» ifølge Statoil-ledelsen. Grundt mener det er miljøsminking og dobbeltkommunikasjon på høyt nivå, og etterlyser en reell kursendring.
Sosial søppelaksjon
Besteforeldrene i Molde tjuvstarta årets strandryddeaksjon. På mandag samla de 140 kilo plast ved sentrum øst for Molde ferjekai. Coop Mega stilte med hansker, sekker og forfriskninger, og sørget for at avfallet ble fraktet bort. – En sånn aksjon som dette er også hyggelig og sosial, sier besteforeldreaktivist Oddbjørg Langset til Romsdals Budstikke. Men neste år må vi flytte aksjonen til ettermiddagen. Da blir det mulig for barnebarn og miljøagenter å være med.
LoVeSe dominerte toget
Det var et heller surt vær under årets 1. mai-tog i hovedstaden, men likevel stor oppslutning om arrangementet. Miljøseksjonen markerte seg godt med flere hundre marsjerende som sang og ropte slagord i ett sett. Natur og Ungdom markerte seg særlig godt og kampen for LoVeSe dominerte parolene. Besteforeldrene var aktivt med i togene flere steder i landet, og ikke minst i Trondheim med slagord og sang og kampanje for «Arktis i fare!»
Velkommen til Bergen!
Besteforeldreaksjonens landsmøte skal i år holdes i Bergen, i helga 22-23 september. Thelma Kraft er leder for lokallaget og gleder seg. – Selvsagt er det mye jobb, både med planlegging og gjennomføring av et så viktig arrangement. Men først og fremst er det kjekt å kunne ønske medlemmer fra hele landet hjertelig velkommen hit til oss og Vestlandet. Vi kan love et interessant og hyggelig opphold der du også kan bli bedre kjent med byen vår.
– Med på dugnaden
Hvor er Norges Skiforbund og Den Norske Turistforening i klimasaken? spurte besteforeldreaktivist Steinar Winther Christensen i en kronikk i Dagsavisen 20. april. I dag får han svar fra styreleder i DNT, Berit Kjøll, som forsikrer at de er med. «DNT vil takke Besteforeldrenes klimaaksjon for at dere setter dette temaet på dagsorden. Vi lover å fortsatt være en pådriver for å redusere klimautslipp, samtidig som vi tar vare på den unike norske naturen.»
Lokallag også i Tromsø
Steinar Winther Christensen fra Oslo er pensjonert advokat og besteforeldreaktivist på sin hals. Denne helga var han en tur i Tromsø der han arrangerte møte for å initiere et lokallag av Besteforeldrenes klimaaksjon. Han er fornøyd med resultatet, og forteller om stor entusiasme blant de frammøtte. – Det hjalp selvfølgelig at Nordlys hadde et fint oppslag der jeg ble intervjuet og fikk sagt noe om hvorfor det er så viktig at vi besteforeldre engasjerer oss.
Langt fra Parisavtalen
Stortinget er i innspurten med behandling av klimameldinga. I et felles innspill til Energi- og miljøkomiteen har seksten organisasjoner, blant dem Besteforeldrenes klimaaksjon, sagt sin mening om kursen regjeringa har lagt seg på. Tiltakene er passive og utilstrekkelige og vil ikke kunne sikre at Norge når våre klimamål. Norsk klimapolitikk vil fortsette å basere seg på kjøp av utslippskvoter fra andre land. Dette står i veien for omstilling her hjemme.