Jord-nær kunst

  • EMNER:
  • PUBLISERT:
    lørdag 17. feb 2024
  • AV:
    Redaksjonen
Kunsthallen 4
Monumentalt og jordnært i Kunsthallen: Skulpturer av Anette Holdensen, med Marius Heyerdahls "Den siste alke" på veggen i bakgrunnen. Foto: H Wiik

– Ordene våre strekker ikke alltid til. Noen ganger trenger vi å se ting på nye måter, og her har billedkunsten sin viktige samfunnsrolle, sier Hilde Pedersen. Hun er formidlingsleder ved Bergen Kunsthall, som denne våren har laget utstillinga «Earthworks» – om menneskenes samhandling med naturen, og vårt behov for reorientering.

Earthworks utforsker hvordan nordiske kunstnere har vært opptatt av økologi, stedsproblematikk, bruk og bevaring. Den går tilbake til 1970-tallet, med viktige begivenheter som Mardølaaksjonen, ledet av Sigmund Kvaløy Setreng, som også var en interessant tegner. Tittelen er hentet fra den amerikanske land art-kunstneren Robert Smithson og hans bruk av den dystopiske romanen Earthworks av Brian Aldiss.

En omvisning sammen med Hilde Pedersen en tirsdag formiddag er en opplevelse, der vi vandrer rundt mellom et utall av dypt originale og overraskende kunstverk, mens det myldrer av andre besøkende, folk i alle aldre som har hørt om natur og menneske-utstillinga og vil oppleve den selv.
– Ja, for meg som jobber med formidling er det selvfølgelig en stor glede å se at vi har truffet så godt. Mange er opptatt av det som skjer med naturen, og oss selv som en del av det. Mange er også på søk etter noe som kan hjelpe oss til å finne en ny samhørighet – og kanskje også et annet språk enn det tekniske og instrumentelle.

Natur-, miljø- og kunstinteresserte damer i Kunsthallen. En stilstudie.

Utstillinga skal stå fram til 7. april, og vil ikke bli vist andre steder. Flere av kunstverkene kan heller ikke flyttes, forklarer Hilde Pedersen. – De er skapt her i Kunsthallen, for denne utstillingen. Når det er over, er også disse verkenes tid over, og de går tilbake til jorda de kom fra. Sånn sett kan du også se på det vi her har gjort, som en slags protest og et kritisk søkelys på den internasjonale kunstinstitusjonen, som med all sin reising og transport er en del av miljøproblemet. Det må bare innrømmes.

Down to Earth av Tine Buddeberg, laget av hestemøkk fra egen gård.

Hilde Pedersen sammen med to av verkene som først møter deg på utstillinga: Mother and Sun av Carola Grahn (t.v.) og Fühler av Ingrid Ogenstedt.

Spre klimavett,
del denne saken!

Skriv din kommentar her

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Du kan brukke disse HTML tags og attributter: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*