Rabalder for Bybanen!

rabalder 4
Tirsdag 26. sept: Svært god oppslutning om det fargerike demonstrasjonstoget for Bybanen i Bergen.

BYGG DEN BANEN! BYGG DEN BANEN! – Ropene gjallet i Bergens gater i kveld, der mange hundre mennesker i alle aldre var møtt opp for å gå i tog for videreføring av Bybanen nordover mot Åsane. Bymiljøprosjektet de fleste trodde var berga, er satt i spill igjen, etter et kommunevalg der protestpartiene fikk makt og Høyre gir etter.


Bybanen i Bergen har vært en enestående kollektivtrafikk-suksess, siden første linje ble åpna for mer enn ti år siden. Passasjertallene har sprengt alle prognoser, og den elegante, utslippsfrie og plassbesparende moderne trikken har vært et estetisk og arkitektonisk løft for viktige deler av byen.

Det forhindrer ikke at en intens bybanemotstand har fortsatt å ri byen som en mare, anført av grupperinger som Bryggens Venner og partier som FrP, INP, Bergenslisten og sterke krefter i Høyre. Noen av dem vil ha tunnelbane i stedet, men velgere flest vil ha bane som planlagt, og Høyres påtroppende byrådsleder gikk faktisk til valg på å garantere utbygging etter vedtatt reguleringsplan. Likevel sitter hun nå i forhandlinger med bl.a. FrP, som satser alt på å få enda en utmattende omkamp! – «Hon har loge», mener mange bergensere.

Initiativet til dagens fargerike demonstrasjon kom fra aksjonsgruppa Bergens Mødre, med tilslutning fra Besteforeldrenes klimaaksjon og flere andre. Framme ved rådhuset ble reguleringsplanen spikra opp på veggen – mens jubelen og kampropene ingen ende ville ta. Tuba, trommer og kaserollelokk sørget for å lage det «RABALDER FOR BYBANEN» som demonstrasjonen var annonsert som på forhånd.

Besteforeldrene har møtt manns- og kvinnesterkt opp, skriver Bergens Tidende. – Vi vil overlate en miljøvennlig by og en levelig verden til barnebarna våre, sier Ragnar Tvinnereim til avisa. Og Karin Skjerdal følger opp: – VI har få år på oss til å nå klimamålet, og da er Bybanen noe av det viktigste vi kan gjøre i Bergen.


Medlemmer av den muntre og kreative aksjonsgruppa Bergens Mødre avsluttet demonstrasjonen foran rådhuset.

Spre klimavett,
del denne saken!

4 kommentarer

  1. Håvard Pedersen | 01.10.2023

    Jeg har vanskeligheter med å forstå motstanden mot Bybanen over Bryggen. I Oslo har vi hatt trikk over Rådhusplassen i mange år uten at jeg noensinne har hørt at det har vært noe problem. I mange byer er det anlagt trikk gjennom verneverdige og historiske bymiljøer uten at det heller synes å by på problemer. Da jeg besøkte Bergen for et par år siden, ble jeg ikke bare imponert over Bybanen, men tok også en tur for å se på Bryggen, og ble svært overrasket over den larmende og tette biltrafikken som gikk der. Merkelig at bergenserne aksepterer dette, men er samtidig motstander av en stillegående trikk. I Oslo er bilister ofte de sterkeste motstanderne av nye trikkelinjer. Er motstanden mot Bybanen over Bryggen først og fremst dannet av bilister som er redd for at Bybanen skal fortrenge dem fra Bryggen?

  2. Jørn Ruud | 01.10.2023

    Bergen hadde i sin tid fire trikkelinjer. Den siste linjen ble nedlagt i 1965. En viktig grunn var at den var i veien for den bilbaserte byen som politikerne den gangen ønsket seg.
    Vedtaket av Bybanen som åpnet i 2010 var et politisk mirakel. Planene ble intenst bekjempet av mange politiske grupperinger og ikke minst av Staten vegvesen. Utrolig nok klarte en allianse mellom Høyre og Ap til slutt å gjennomføre planene gjennom Bergensprogrammet. Denne moderne trikkelinjen førte til at antall kollektivreisene i Bergen doblet seg fra 2010 til 2019. Også TØI gir Bybanen æren for dette.
    Men motstanden fortsetter. Alliansen av motkrefter vi nå ser består av folk som gjerne vil at Bybanens vellykkede konsept skal endres til en kostbar t-baneløsning i Bergen Sentrum og et stort antall personer som ikke ønsker mer utbygging av Bybanen. Sistnevnte går inn for tunnelløsning i Sentrum fordi de da håper at bane mot Asane da kan blir forsinket og til slutt oppgitt.

  3. Helge Dagfinn Andersen | 01.10.2023

    Da jeg besøkte Bergen for et par år siden, ble jeg ikke bare imponert over Bybanen, men tok også en tur for å se på Bryggen, og ble svært overrasket over den larmende og tette biltrafikken som gikk der. Merkelig at bergenserne aksepterer dette, men er samtidig motstander av en stillegående trikk. I Oslo er bilister ofte de sterkeste motstanderne av nye trikkelinjer. Er motstanden mot Bybanen over Bryggen først og fremst dannet av bilister som er redd for at Bybanen skal fortrenge dem fra Bryggen?

    Jeg er så enig. Trafikken på bryggen er enorm, biler og busser lager støy og forurensinger. Nå må bergenserne se sin mulighet med å gjennommøre skinneleggingen på bryggen, begrense eller få bort bilen fra bryggen , selvfølgelig må nødvendig varetransport være tillatt.

  4. Pingback: Ditt ansvar! - besteforeldre for en ansvarlig klimapolitikkbesteforeldre for en ansvarlig klimapolitikk

Skriv din kommentar her

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Du kan brukke disse HTML tags og attributter: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*