Bussing i Valdres

Valdresekspressen 1

"BUSSIST": Margaret Heldor velger Valdresekspressen og håper at flere vil følge hennes eksempel.

God klimapolitikk er mer enn ambisiøse mål for utslippskutt i 2030. Det er for eksempel å få folk til å ta Valdresekspressen i stedet for privatbil når de skal ut å reise. Om fordelene ved å være «bussist» – og utfordringene som ennå er – har Margaret Heldor skrevet i avisa Valdres. At særlig barnefamilier velger å reise kollektivt har også en oppdragende effekt, mener den pensjonerte læreren.

Så bra at folk velger kollektive reisemåter slik at klimautslippet blir mindre, når de forflytter seg. Så bra at Den norske turistforening i sommer ga en verdikupong på 100 kr til reisende som de kunne løse inn på Gjendesheim, kjøpe mat, drikke (ikke alkohol) eller aktiviteter, hvis de hadde kommet med bussen. Kanskje bidro det til økningen?

Selv er jeg en av Valdresekspressens faste kunder, og synes bussen, sjåfører og setene er veldig behagelige. Det er mange avganger hver dag, som gjør det lett å finne en passende rutetid.  På bussen kan jeg gjøre alt jeg ønsker meg; lese, høre på musikk, skrive, se på naturen og gjøre ingenting. Så herlig at jeg også slipper å være sjåfør!

Siden det i Valdres har vært buss for tog siden 1989, har jeg fortsatt en drøm om at toget kommer tilbake. Men jeg er solidarisk anlagt, så jeg håper det først satses på en utbygging av Nordlandsbanen, før toget igjen overtar det kollektive reisetilbudet i Valdres. Det kommer forhåpentligvis tilbake en vakker dag i 2030, og da er jeg nesten 80 år. Da er det kanskje også sånn at turistnæringa tenker globalt, og har satset på de kortreiste turistene i stedet for de langreiste som kommer med fly.

Mens jeg venter på at toget skal vende tilbake, har jeg tre ønsker:

1. At prisene på en bussreise med Valdresekspressen går ned. Jeg er så voksen at jeg får honnørbillett. En reise for en voksen fra Beitostølen til Oslo koster på nettet ca 485 kr (364kr honnør). Hvis jeg tenker at jeg har 40 bussreiser tur/retur i året, koster det meg nå: 2 x 40 x 364kr = 29 120kr

For to år siden hadde jeg kundekort som kostet 500kr, og jeg betalte da en vanlig voksenbillett 307kr en vei. 40 tur/returreiser kostet da 2 x 40 x 307+500kr= 25 060kr

Så mine årlige reiseutgifter med Valdresekspressen har på to år steget med 4 060kr, enda jeg har blitt honnør. Forstå det den som kan!

Et tankeeksperiment om tog for buss
Prisen på en bussreise med Valdresekspressen fra Fagernes til Oslo er 427kr (321 kr honnør). Reisen tar 3 timer og 5 minutter.

Hvis det var sånn at jeg bodde på Fagernes og aller helst ville reist med tog, kunne jeg ha tatt bussen fra Fagernes til Gol 136kr (honnør 68kr) og toget videre derfra til Oslo. (525kr/263kr). Det tar 1t 5 minutter med buss fra Fagernes til Gol og 3 t og 20 minutter med toget fra Gol til Oslo. Til sammen tar reisen 4 timer og 25 minutter.  Som honnør har jeg kanskje bedre tid enn før, og siden jeg liker så godt å reise med tog, så ville jeg fått mer reise for pengene ved å reise om Gol. Det ville bare kosta 10 kr mer, men tidsforskjellen hadde vært 1 t 20 minutter, og så måtte jeg bytta fra buss til tog på Gol. Det ville helt sikkert blitt litt venting på Gol stasjon, men jeg kunne jo lånt meg en hyggelig bok fra biblioteket inne på stasjonen.

Når jeg kommer til Oslo kan jeg som honnør forresten kjøpe meg en døgnbillett for 53 kr og reise hele døgnet.

Det er viktig å få folk over fra bil til buss. En buss kan erstatte 16 biler. Hvorfor er det sånn at en time på Valdresekspressen, er så mye dyrere enn andre kollektive reisemåter?  Hvem har tenkt å ta ansvaret for å endre på dette?  Målet er jo å få flere til å reise med kollektiv transport.

2. At kollektivreisende belønnes med en verdikupong når de bor på hotell i Valdres. Da kan en hotelleier som har som mål å drive bærekraftig turisme, gjøre som DNT, belønne kollektivreisende som kommer med buss med en verdikupong. Alle andre kreative belønninger bør også utredes. Fokuset bør heller legges her, enn å bruke tid og ressurser på å finne ut hvordan en skal fly inn langreiste turister til regionen.

3. At det står tidsangivelse på bussavganger på bussholdeplassene. Det skaper mye forvirring at det er flere busselskap som leverer kollektive transporttilbud i regionen. Jeg overhørte akkurat en samtale mellom en bussjåfør og en reisene om når bussene gikk, og sjåføren kunne ikke svare på det, fordi det var andre busselskaper som leverte transporttjenesten.

Til busselskap og alle som reiser til hytter og hotell i Valdres!
Jeg kan tåle å få det litt trangere på bussen, hvis jeg vet at dere har skiftet ut bilen med buss. Velg buss framfor bil og press på politikere og andre til å redusere prisene. Jeg skulle også ønske at stat, fylke og kommune hadde en enhetlig politikk rundt priser på kollektivtransport. Jeg forstår ikke hvorfor denne bussruten ikke får noe offentlig støtte.

På bussen ønsker jeg at det ligger en redegjørelse for klimautslipp om buss kontra bil og en påminning om at som bussist slipper du å betale bomavgift i tillegg til at du gjør en innsats for klima. Selv om jeg stort sett har slutta å fly, er det ikke på grunn av flyskam, men pga tog- og bussglede. Alle har et eget ansvar for å reise på en mer miljøvennlig måte, og det er mye  glede i å reise kortere. Velkommen på Valdresekspressen, men prisen må ned!

Hilsen fra Margaret Heldor, Beitostølen
«Honnør» og medlem av Besteforeldrenes klimaaksjon

">
Spre kunnskap –
del denne saken!

!Vær den første til å kommentere

Skriv din kommentar her

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Du kan brukke disse HTML tags og attributter: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*