Cruise-skam

cruiseship-1530066161mTq

Mandag 27. mai hadde Haugesunds Avis oppslag på førstesida om cruiseskip som «dropper Haugalandet». Den ene etter den andre sto fram og beklaget og fortalte om hvor mye de hadde gledet seg til busslass med cruiseturister rundt på veiene i distriktet. Ståle Pedersen fra Besteforeldreaksjonen synes derimot det er en strålende nyhet som bør feires av alle miljøbevisste mennesker.

Vi er mange som lenge har undret oss over at Haugesunds Avis, politikere og andre ikke setter spørsmålstegn ved cruisetrafikken.

Dette er jo forurensingsmonstre!

Det er et utall undersøkelser og reportasjer i aviser som redegjør for den enorme forurensingen fra cruiseskip.

Det er på den bakgrunn paradoksalt og nærmest uforståelig, at det er store debatter i hele landet om forurensing fra biler og det blir etablert bomringer m.m. for å redusere bilbruk i byene og det gis svære subsidier til elbiler. Så presterer Haugesunds Avis og folk i turistnæringen å nærmst feire at det kommer cruiseskip til byen – skip som forurenser like mye som tusenvis av biler mens de ligger i havn en dag!

Og det er undesøkelser som viser at disse folka som fraktes rundt i busser, og også forurenser slik i tillegg, legger igjen minimalt med penger.

Dette er ikke bærekraftig turisme!

Disse forurensingsmonstrene burde ikke få anløpe norske havner og fjorder før de er forurensingsfrie – eller som et absolutt minimum, at de ikke får komme til havner der det ikke er landstrøm.

Jorda står overfor enorme utfordringer med klimakrise og naturkrise. Vi har med god grunn og på bakgrunn av krisene verden står overfor fått nye ord som flyskam.

Unge går til gatene i titusenvis over hele verden, også i Norge og også i Haugesund, fordi de er redde for framtida si og kan ikke se at vi voksne og politikerne bryr seg om klima- og miljøutfordringene. Denne groteske forurensingen fra cruiseskip er ett godt eksempel på hva de unge er redde for. Her kan en gjerne både snakke om flyskam (de fleste fraktes med fly til skipene) og cruiseskam og skam for folk i turistnæringen som bare tenker og uteukkende tenker penger, og små penger attpå.

Det er ikke til å undres over at de unge er redde!

Egentlig burde unge og gamle som bryr seg om miljø og framtida for de unge, for våre barn og barnebarn, møtt disse skipene med plakater og demonstrasjoner for å vise at de er uønsket på grunn av klima og miljø – og fulgt dem i gatene og møtt dem i Skudeneshavn.  Da ville vi forhåpentlig få flere skip som reiser forbi Haugesund – og politikerne i Haugesund og på Haugalandet kan få tid til å ta ansvar og vedta at disse skipene er uønsket.

Ståle Pedersen, Kopervik
Medlem av Besteforeldrenes klimaaksjon, Haugalandet

24. mai: Ståle Pedersen og andre besteforeldreaktivister på Haugalandet stilte opp for skolestreiken og serverte vafler. Elisabeth Kyvik holdt appell for de unge.

">
Spre kunnskap –
del denne saken!

3kommentarer

  1. Oddbjørg Langset | 30/05/2019

    Så bra at dere fokuserer på cruisenæringa. Eksportrådet støtter bygging av klimaverstingen store cruiseskip. Eierne blir styrtrike, ingen turistskatt, reduserer hotellbruken på land, forurenser enormt, legger igjen svært lite penger og får gratis redningsaksjoner. Er dette rett? Forebyggende beredskap er å redusere klimagassutslipp, så cruise-skam blir også et nyord! Eierne må uansett skatte mere til Norge – ikke sylte pengene ned i skatteparadis. Stå på – Alt for klima!

  2. Wenche Hansen | 01/06/2019

    Viktig at oppmerksomhet rettes mot cruisetrafikkens klimaavtrykk! Med utsikt til Oslofjorden ser vi den daglige cruise- og fergetrafikken til og fra hovedstaden. Lange røykstriper ligger etter disse båtene slik det gjør i forbindelse med slik virksomhet over hele verden. Det er absurd å være vitne til hvordan menneskers fritidsaktiviteter på denne måten bidrar til å ødelegge det framtidige livsgrunnlaget for mennesker og natur. Vi trenger en folkeaksjon mot klimafiendtlig turisme!

  3. Godt argumentert, Ståle og Oddbjørg. Store cruiseskip er et stort proben, men selv om vår kjære institusjon Hurtigruten er en mer beskjeden bedrift, utvides den kolossalt. Her i Storbritannia reklamerer de i lørdagsavisene hver uke med tilbud så vi må nok feie litt for egen dør. Er vi så redde for å miste Hurtigruten at vi stadig må satse på ekspansjon og vekst?

Skriv din kommentar her

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Du kan brukke disse HTML tags og attributter: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*