Tenk mer – fly mindre

stop mess tekst

Aftenposten 15. januar. Elisabeth Briseid sier fra på flere måter. I bakgrunnen et av hennes geriljabroderier.

I likhet med mange andre aviser flommer Aftenposten over av reklame for klimaødeleggende flyreising, i symbiose med reiselivsjournalistikken. Det gir penger i kassen, men bør også gi dårlig samvittighet, mener Elisabeth Briseid. I et innlegg i dagens avis oppfordrer hun redaksjonen til å tenke seg om og følge danske Politikens eksempel. Der har de nylig bestemt seg for å gjøre noe med sine dårlige vaner.

Politiken erkjenner åpent sitt dilemma. De ønsker å være klimavennlige, men økonomien avhenger av annonseinntektene fra flybusinessen. Samtidig tar Politiken noen grep:

De vil reformere reisejournalistikken sin. De tar oppgjør med egen reising, og legger om profilen på sitt reisestoff. Nå vil de fokusere på kortreiste opplevelser, som kan nås med tog, og begrenser antallet anbefalinger som medfører negative klimautslipp. En storartet begynnelse!

Aftenposten har ingen slike planer. Det får holde at journalistikken opplyser om klimaskadene ved flyreising. Resten er opp til hiin enkelte iflg sjefredaktøren: «Aftenpostens lesere er selv godt rustet til å gjøre sine egne reisevalg», sier han til Vårt Land 10.januar.

Egne reisevalg? Tja!
Er det ikke heller slik at reisereselskapenes massive reklame påvirker oss til å ta deres valg?  Påvirker den ikke leserne til å la være å bry seg om at all flyreisingen skader kloden!  

Det erkjenner Politikens lesere, og dens sjefredaktør. Og kanskje er også Aftenpostens sjefredaktør på gli likevel når han sier: «Men Politiken gjør mye bra, ideen kan være god og verdt å se på.»

Aftenposten bør følge Politikens eksempel. Som en begynnelse: Legg om profilen på reisestoffet. Reduser utslipp fra egen reising! 

Leder i Politiken 6. januar

Klimaet har overhalet udlændingepolitikken på vælgernes dagsorden over de vigtigste temaer i den kommende valgkamp. Det har en meningsmåling i Jyllands-Posten vist, og det har faktisk ikke overrasket os her på Politiken. For hold nu op, hvor har det været en fornøjelse de seneste uger at mærke jeres – læsernes – store engagement i den grønne omstilling.

Jeg har sjældent som chefredaktør oplevet større energi og vilje til forandring, hvilket er en stor inspiration til fortsættelsen af den vedvarende klimasatsning, vi satte i gang i november med serien ’Vores klima’. Jeg vil gerne takke for de mange læserbreve og mails fra abonnenter, vi de seneste uger har modtaget. Vi har fået mange konstruktive forslag til konkrete initiativer og historier. Vi har også modtaget mange læserbreve og henvendelser, der har kritiseret os for selv at gøre os skyldige i klimahykleri.

">
Spre kunnskap –
del denne saken!

1kommentar

  1. Inger E. Melbye | 15/01/2019

    Merkelig at det er forbudt å reklamere for alkohol, men når det gjelder reklame for skadelige flyreisene er det fritt fram! Personlig lar jeg meg ikke påvirke; er tilhenger av å reise på Interrail. (Seniorrail). Ikke noe problem å komme til Hellas eller Spania med tog -det tar bare lengre tid, og blir nok dyrere enn en flytur. (Legg inn en tre – fire overnattinger underveis). Tid og penger har vel pensjonister nok av?

    Er det en idé at vi kollektivt truer med å si opp Aftenposten dersom de ikke endrer kurs?

Skriv din kommentar her

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Du kan brukke disse HTML tags og attributter: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*