Kritiserer media

Klimabombe_utslipp

KRITIKKLØST: Media formidler skrytet av at Johan Sverdrup gir små klimagassutslipp. Latterlig i forhold til utslippene når oljen forbrennes, mener Finn B Lund. Fotomontasje: Ola Dimmen

Fungerende leder i Besteforeldreaksjonen, Finn Bjørnar Lund, er oppgitt over media og særlig NRK. Etter en sommer som har vært en vekker for mange andre, ser det fortsatt ikke ut til at de forstår hva som står på spill. I en kronikk i dagens utgave av Dagsavisen etterlyser han en mer kritisk holdning til Statoil/Equinor/oljebransjen og dens velsmurte og tilslørende propagandamaskin.

Klimaproblemet har fått stor oppmerksomhet denne sommeren. Oljebransjen ser ut til å være skremt, ikke av hetebølger, men av oppslutningen om miljøorganisasjoner og klimasaken. Aldri har selskapene vært mer på offensiven med reklamekampanjer og lovnader om rikdom, velferd og lykke «i mange tiår». Norske medier, inkludert NRK, ser dessverre ikke ut til å forstå hva som skjer, eller at det som står på spill er framtida på kloden for våre barn og barnebarn.

Reell klimatrussel
De katastrofale værhendelsene i Japan, Korea, Afrika, India, Portugal, California, Norden og flere steder ga en solid tilstrømming av medlemmer og et forsterket engasjement hos mange miljøorganisasjoner. Meldingen fra klimaforskere i Besteforeldrenes klimaaksjon, i en kronikk i Dagsavisen 3. september var klar: «De gamle værrekordene tilhører en verden som ikke lenger eksisterer.» Fossil energi har bragt verden til nye katastrofenivåer i et tempo som overgår FN-klimapanelers dystre spådommer.

Fra klimadebatt til oljejubel i media
Oljebransjen, applaudert av tidligere oljeminister Søviknes i alle mediekanaler, har benyttet den samme sommeren til å skryte uhemmet av alle milliardene Norge vil tjene i uoverskuelig tid framover og investerer i 40-milliarders-klassen! Det vil bli en enorm lønnsomhet på Johan Sverdrup-feltet, påstås det, uten at media stiller de mest opplagte spørsmål:

  • Hvorfor kommer oljebransjen med slike voldsomme opinionsframstøt alt ett år før oljeproduksjonen på Johan Sverdrup kommer i gang om alt går etter planen?
  • Hvorfor nevnes ikke den usikre oljeprisen og at de kolossale inntektene decennier fram i tid er rene gjetninger
  • Hvor er kritikken av oljebransjens veddemål mot Paris-avtalen som Norge er forpliktet på?
  • Hva er hensikten med det voldsomme skrytet av at Johan Sverdrup gir små klimagassutslipp, noe som er latterlig i forhold til utslipp når oljen forbrennes?

Medienes knefall
Statoils velsmurte mediestrategi virker, og både journalister og politikere er lett smilende klakører. Før, under og etter oljemessa har NRK og TV2 kappes om å servere gladnyheter. Til og med programmet «Norge nå» onsdag kveld 11.9. på NRK 1 var like ensidig i sin grenseløse beundring for jakt på olje og gass. For sikkerhets skyld presterer NRK å lage en såkalt spørreundersøkelse under dette temmelig oljevridde programmet.  Spørsmålet var om Norge bør fortsette å lete etter olje. Sjølsagt får «undersøkelsen» det forventede svaret, ja.

Samme dag, i Dagsnytt 18 var «klimaekspertisen» som NRK hadde invitert, en direktør i et oljeselskap. Ingen klimaforsker var der for å kommentere tvilsomme påstander om gass som løsning på verdens utfordringer. Une Bastholm fra MDG kom knapt til orde.

Dette skjer omtrent samtidig med at FNs generalsekretær António Guterres i en tale omtalte fossilsatsing som suicidal. Forsikringsbransjen, vitenskapelige analyser og erfaringer har til fulle gitt en pekepinn om hvilke enorme kostnader videre global oppvarming vil føre med seg.

Klimasaken er dypt alvorlig nå. Det foregår en kamp i media om å vinne opinionen. Oljepolitikken står i konflikt med klimapolitikken. Har media forstått sitt ansvar?

 

2kommentarer

  1. Elisabeth Briseid | 22. sep 2018

    Bravo, Finn Bjørnar Lund! Jeg har ofte undret meg over at journalistikken ikke er mer kritisk i møte med olje- og gassinteressene. Journalister er ellers vanligvis opptatt av å stille makthavere til veggs i et forsvar for dem uten makt.

Skriv din kommentar her

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Du kan brukke disse HTML tags og attributter: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*