Fra debatten: Tvilsomme fordeler for elbil?

Ove Bengt BergElbilens fordel er at den ikke slipper ut eksos. For øvrig ødelegger den miljø og landskap, akkurat som biler med forbrenningsmotor, hevder Ove Bengt Berg, tidligere leder av Syklistenes Landsforening i en kronikk på nrk.no. Det har han fått mye pepper for. «Det er hinsides fatteevne at noen kan peke ut elbilen som miljøfiende», skriver Ståle Frydenlund fra Norsk elbilforening. Også Lars Haltbrekken i Naturvernforbundet synes det er urimelig: «All den tid ikke alle går over til kollektivtrafikk, eller gange og sykkel, hilser vi elbilen velkommen.» Men Berg holder på sitt, og synes det er meningsløst at staten skal subsidiere bilkjøp og bilkjøring. 

Problemet er massebilismen, ikke bare forurensingene 

Bilen er en av våre største miljøsyndere, samme hvordan du vrir på det, sier Ove Bengt Berg. Veger krever enorme arealer i byer og tettsteder, boområder forslummes der trafikken går, osv. 

Men det må jo være bra at vi får biler som ikke forurenser så mye?
Ja, den forurenser ikke der den brukes. Men produksjonen av hver elbil krever 20 fat olje og 500.000 liter vann. Vanlig bruk, og vedlikehold og vask av bil krever også betydelige miljøressurser. Og forurensing er ikke alt. Hvert år dør opp mot 200 mennesker i biltrafikken i Norge, og flere tusen skades. Det er vel ikke noe bedre at folk blir påkjørt av en elbil?  

Fra Los Angeles. Dette synes ikke Bengt Ove Berg blir bedre om bilene var elektriske.

Fra Los Angeles. Dette synes ikke Ove Bengt Berg blir bedre om bilene var elektriske.

Miljøproblemene blir altså ikke borte med elbilen, men de blir tross alt mindre enn i dag.
Vær ikke så sikker på det. Husk at 70 prosent av all elektrisitet i verden produseres med kull og olje. Her hjemme er det meste fornybart, men vi må ikke glemme at også fornybar energi kan være skadelig, med neddemte elver og vindturbiner som dreper fugl. 

Dermed fastholder du at vi i Norge har gitt elbilen uforholdsmessig store fordeler?
Jeg er redd for at elbil-satsinga kan føre til at folk bruker mer bil og ikke mindre. Og at det blir vanskeligere å argumentere mot nye motorveger når vi får høre at de skal bygges for de «miljøvennlige elbilene». Særlig meningsløst blir det når vi subsidierer biler som Tesla. Den veier to tonn, og kan oppnå en fart på 100 km/t på fire sekunder. Slike uhyrer får en halv million i avgiftsfritak hver! Mens f.eks. sikkerhetsutstyr for barn i bil ikke er fritatt for avgift.

Les innlegg i debatten på nrk.no:
Ove Bengt Berg: Meningsløse fordeler til elbil 
Ståle Frydenlund: Sleivspark mot elbilen
Lars Haltbrekken: Elbil – en del av løsningen!

 

Spre kunnskap –
del denne saken!

5kommentarer

  1. Brit Haver | 21. jan 2014

    Det er riktig at el-bilen ikke løser alle problemer som er knyttet til bilismen. Men den bidrar utvilsomt til å løse ett problem: luftforurensningen lokalt i eksempelvis Bergen ville avta med en større andel el-biler – forutsatt at ikke den øvrige bilparken bare øker og øker. Bergen er en av Europas verste byer med henblikk på helseskadelig forurensning av luften, og sykling er ikke særlig attraktivt for de fleste på grunn av manglende tilrettelegging – samt regn. Produksjonen av el-bilen kan være mer eller mindre miljø- og klimavennlig. BMW hevder i sin produktbrosjyre at deres elektriske bil produseres ved hjelp av vindkraft, og at materialene som brukes er laget med henblikk på gjenbruk. Tyskland er et foregangsland når det gjelder bærekraftig energiproduksjon, mens vi har lite å skryte av i dette landet.

  2. Ove Bengt Berg | 21. jan 2014

    Hovedproblemet for byene i Norge og i hele verden er for mange biler i byene. Bilene kjører ca 1,1 person pr bil, mens busser og trikker hver frakter ca 50 personer, mer i røsjtida. Bilene fratar oss fra rom i byene, og bruker enorme arealer til parkeringsplasser. Det er nytt for meg at det finnes biler som kan produseres på fornybar energi (energi som dreper fugler).
    Det er selvfølgelig en fordel med elbiler som forurenser ett annet sted enn der de brukes, men ingen viktig og grunnleggende trafikkløsning i byene. Det er rett og slett å få vekk privatbilene som står i vegen for alle andre trafikanter. Det som er viktig for meg er å peke på det, og at den omfattende økonomiske støtten og fordelen til elbilene som vi har i dag, ikke kan forsvares. Se ellers mitt svar til Elbilforeninga: http://www.politikus.no/2014/01/ja-elbilen-er-en-del-av-milj-og.html

  3. Kristian Frederik Brandt | 21. jan 2014

    Enig med Ove Bengt Berg. Problemet er massebilismen. Vi får ikke bukt med den ved å gå over til elbiler. Elbiler krever som andre biler arealer til veier og parkeringsplasser, skaper støy, forårsaker ulykker, osv, osv. Det må satses mye mer på kollektivtransport, og vi som enkeltmennesker må bruke den.

  4. Finn Bjørnar Lund | 27. jan 2014

    Det er altså noen som ser det riktig å bruke tid og krefter på å kjempe mot EL-biler nå når vi har hendene fulle med å få reduserte CO2-utslipp. Nei, O.B. Berg, dette får du komme tilbake til om 20 år når vi står ved et veikryss i Oslo, rister på hodet og sier: «Tenk at vi for bare 20 år siden hadde dette krysset fullt av biler med eksos med klimaskadelige gasser og annen forurensing»! Omtrent som vi sier på et utested i dag:
    «Tenk at folk røykte her for bare 20år siden». Dessverre er nok klimatrusselen verre enn kreftfaren ved røyking.
    Finn Bjørnar Lund 27.januar 2014

  5. Ove Bengt Berg | 27. jan 2014

    Om jeg om tjue står ved et vegkryss i Oslo fullt av biler, vil jeg si: Tenk at vi ennå ikke har skjønt at biler ikke hører hjemme i et moderne bymiljø. Og: Hvorfor har vi ikke et grønt bymiljø der fotgjengere og syklister er prioritert først, og der kollektivtrafikk er eneste tillatte motoriserte framkomstmiddel? Jeg veit ellers ikke om det er så mye å legge til: Elbilen er også en bil, men med enkelte mindre klimafordeler — lokalt. Virkningen på klimaet er den samme, og bensinbiler kan få enda lavere utslipp enn i dag. Økonomiske fordeler som står i forhold til elbilens miljøfordeler, vil være en redusert engangsavgift med 30 % på lettere elbiler, for eks ikke over ett tonn. Andre fordeler er urimelige og milliardsløsing til landets rikeste. – Når 91 % av elbileierne har en bensin-/dieselbil, er jo ikke det fordi de er miljøvennlige, men fordi de vil kjøre bil til byene i røsjtida.

Skriv din kommentar her

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Du kan brukke disse HTML tags og attributter: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*