
Ingen har større rett enn andre til å slippe ut klimagasser i vår felles atmosfære. Men hva blir konsekvensene av dette enkle prinsipp, for oss i den rike og utslippstunge del av verden? Kan en del av løsninga være en global dugnad basert på at hver og en av oss tar ansvaret for sine utslipp? Det tror sosiolog Anne Kristine Haugestad.
FAKTA: De forbruksbaserte utslippene i Norge er av Miljødirektoratet beregna til å være 77 millioner tonn CO2-ekvivalenter. Det tilsvarer 14 tonn per innbygger. Globale utslipp er på ca. 7 tonn per innbygger. Klimautvalget 2050 legger til grunn at norske utslipp må ned til maks. 5 millioner tonn i året, eller 1 tonn per innbygger.
Et personlig ansvar
Vi har satt oss ned med en kopp kaffe sammen med Anne Kristine Haugestad, for å få vite mer om doktorgradsprosjektet i klimasosiologi som hun har jobba med i mange år, og som er blitt forsinka på grunn av sykdom, forteller hun. Hun er med i Besteforeldrenes klimaaksjon og har en fortid der hun blant annet har vært styreleder i Framtiden i våre hender. Men dette med rettferdighet har opptatt henne hele livet, helt siden hun var lita jente.
– Det er ingen grunn til at vi ikke skulle bruke vanlige rettferdighetsprinsipper også på klima- og miljøområdet. Ulike beregninger viser at et bærekraftig utslippsnivå for hvert enkelt av jordas åtte milliarder individer ligger på rundt 1 tonn CO2-ekvivalenter i året. Det er omtrent der Filippinene eller Kongo ligger i dag, men mindre enn en tiendedel av utslippet per capita i Norge. Det betyr at vi har en stor utfordring, som alle skjønner. Og det er her dugnaden som samarbeidsform er så interessant. Sammen med min amerikanske sosiologkollega Kari Marie Norgaard har jeg skrevet en artikkel om dette. Her forklarer vi for et internasjonalt publikum hva som får en dugnad til å fungere – og foreslår en global klimadugnad vi har kalt «I participate». Tanken er at deltakere kan spre dette lille manifestet i sine sosiale nettverk.
– Og du mener at det å ha et personlig klimamål er et moralsk imperativ for den enkelte. Enten må vi få utslippet vårt ned til ca ett tonn i året – eller så må vi også kompensere for merutslippet og betale en «bot» som kan bidra til klima- og menneskevennlig utvikling i fattige deler av verden. Har jeg forstått deg rett?
– I prinsippet, ja. Selvfølgelig er det ikke bare opp til hver og en av oss å redusere våre personlige utslipp, det er også avhengig av mulighetene storsamfunnet gir oss. Dessuten er det knyttet utslipp til ulike former for offentlig virksomhet. Men du kan gjøre mer enn du tror, og det er ikke urimelig at vi som lever så bra som vi gjør, bidrar mer også personlig til å redde klimaet og redusere fattigdom.
Hvis vi blir mange nok
Som aktivist og forsker har Anne Kristine reist verden rundt og vært med på store globale miljøkonferanser. Dermed har hun allerede brukt opp flere bærekraftige liv i bare flyreiser, innrømmer hun. Heretter gjelder det å stramme inn, og hun har valgt å bruke en kalkulator som bl.a. FIVH stå bak, som hjelpemiddel. Der kan hun beregne og følge med på sitt eget forbruk og hvor store utslippene blir. Hun ligger nå på rundt fire tonn i året, forteller hun, og har faktisk greid å halvere utslippet over tid. Men det er en lang vei fram til det ene tonnet jorda kan tåle. Så i tråd med klimadugnaden hun og Norgaard foreslår, har hun pålagt seg selv å betale en karbonskatt på ca. 2000 kroner i måneden – til organisasjoner hun har tillit til og som hjelper mennesker rundt om i verden til å leve bedre og mer bærekraftige liv. Størrelsen på beløpet er frivillig, understreker hun. – Det gjelder å sette i gang tankeprosesser der man ser seg selv ikke bare som forbruker, men som borger og som samfunnsmessig ansvarlig for konsekvensene av egne valg.
– Men dette er jo samtidig en veldig individualistisk tilnærming. Har du virkelig tro på at en klimadugnad kan spre seg til mange nok til at det kan få samfunnsmessig betydning og sette i gang de store omstillingene vi trenger for et såkalt grønt skifte?
– Jeg skjønner godt at du spør om akkurat dette. Vi tenker jo ofte at slike ting må begynne med store politiske reformer ovenfra. Men også vi som enkeltindivider kan velge å sette oss personlige klimamål. Og vi kan gjøre det i dag. Hvis vi blir tilstrekkelig mange, så kan en rekke positive sosiale kjedereaksjoner utløses. Jeg kan selvfølgelig ikke påstå eller garantere at dugnadsinitiativet vårt vil skape de store endringene. Men det kan skje. Og midt oppe i de store og ofte deprimerende tallene må vi i alle fall ikke glemme at hvert eneste tonn CO2 spart betyr noe for oss og våre etterkommere!
Interessant at noen begynner å snakke om personlig ansvar og hver enkelt sitt utslipp. Våre topp-politikere har skygget unna alt for lenge. Stort sett har vel Norge bare betalt millioner til tiltak i andre land, og dermed unngått å snakke om individuelt ansvar. Vi har «fråtset» videre i vår forbruksverden.
Norge har ligget i verdenstoppen i forbruk. Antall bo-biler, fritidsbåter og flyturer til sydens strender, og stadig bytte til en ny modell av el-bilen, øker.
Vår statsminister lovet tidlig i vinter at hver nordmann skulle få økt kjøpekraft i 2025. Kjøpekraft til hva mer? -spør jeg. Enda mer ting og tang, eller enda flere opplevelsesturer som fordrer flyreiser eller annet utslipp, eller forbruk av ressurser?
Takk til BKA dersom dere følger opp dette!
– Men hvilket parti tar opp dette i valgkampen?
Jeg tror at det partiet som er aller tydeligst på dette, og som har en konkret plan, er Miljøpartiet de grønne. Et MDG over sperregrensen og med en størst mulig stortingsgruppe etter høstens, valg vil kunne dytte politiske beslutninger i riktig retning.
Mener MDG er det aktuelle partiet. Hvis flere av oss i Besteforeldreaksjonen stemmer det partiet, kan vi bidra til bringe partiet over sperregrensen og dermed gi det større innflytelse. Ellers har ideen om personlig ansvar vært sentral i FIVH, som hadde ny livsstil som et slagord fra bevegelsens begynnelse, og som jeg har vært medlem av, dog bare passivt, siden 1974. Vi vil ikke få noen mindre utslipp medmindre vi endrer vår livsstil og reduserer vårt forbruk. Trenger vi bil hvis vi bor i et område med velutviklet kollektivtilbud? Hytte eller landsted? Større bolig? Utenlandsreiser som betinger bruk av fly? Hyppig kjøp av nye klær? Vi bør være oss bevisst hvilke konsekvenser vårt forbruk har på klimaendringene, og la det bestemme vår livsstil og levemåte. 💚💚💚