Vi må ta klimavalg!

klimabok lansering
BKAs generalsekretær Andrew Kroglund var med på lanseringen av den nye klimaboka. Foto: Ivan Chetwynd

Skal vi løse klimaproblemene må flere unge velgere bruke stemmeretten sin. Dem det angår mest. Det håpet han Z-forlags spenstige nye bok om klima og klimapolitikk kan bidra til, sa Andrew Kroglund under lanseringa av En klimabok du orker å lese. Målet har vært å nå og fenge unge lesere. Den har iallfall fenget vår bokanmelder.

Klimaløsninger finnes – hva venter vi på?

Hauk Are Fjeld, Julie Marie Følstad og Julie Malene Fusdahl. En klimabok du orker å lese (Z-forlag 2023).

En bok på 176 sider med 299 fotnoter? Er det mulig? Ja, hvis fotnotene ikke står i selve boken, men er på internett. En praktisk løsning, særlig siden bokens primære målgruppe er unge mennesker som føler seg mer hjemme på en skjerm enn mellom to permer.

Bokens forfattere er unge – i 20-årene – og har vært ansatt som «klimapiloter» i Oslo kommune. De har holdt ca tusen foredrag om klima på skoler, og vet derfor hva som engasjerer dagens skoleungdom og hva slags spørsmål de stiller. Men bak boken ligger mange tiår med forskning fra en 30-talls klimaforskere og andre eksperter. Disse har faktasjekket bokens tekst og om nødvendig rettet den. De finnes i de 299 fotnotene på enklimabok.no.

Boka har flere morsomme tegninger ved Sine D. Hagestad og Mari Åmot Meland.

Boken er i tre deler. Den første er «et kræsjkurs om klima», som gir en lettlest oversikt over klimakrisen. Del to er bokens hjerte og forteller i detalj om løsningene på klimakrisen, løsninger som vi vet er mulig. Beretningen er spesielt utførlig når det gjelder «hva vi spiser» og «hva vi har på oss», som igjen passer utmerket til målgruppen. Mat og klær er de to områder der ungdom og unge voksne kan gjøre mest som enkeltmennesker for å bidra til å løse klima- og naturkrisen. Men boken opprettholder en god balanse mellom løsninger som den enkelte kan gjennomføre og løsningene som krever handling fra politikere og næringslivet.

Vi vet om løsninger på krisen som er gjennomførbare. Hvorfor setter vi dem ikke ut i livet? Bokens tredje del analyserer fem svar på spørsmålet «Hva venter vi på?», blant annet «fake news», «politikeres popularitetskonkurranse» og ikke minst grønnvasking. Denne delen er minst like aktuell for eldre lesere, som ofte har en lei tendens til å tro på det de blir fortalt. De kan lett falle for de triks som Equinor, flyselskap og andre bruker for å få oss til å tro at de ikke skader klimaet, ja, at de er en del av løsningen. På lanseringen ble to studenter spurt om det var noe i boken som hadde overrasket dem. Lilliane Seierstad Dale, som studerer Sport Management, var sjokkert over Equinor, som hun hadde oppfattet som en miljøbevisst sponsor for idrett. Men bare 0,15 % av Equinors produksjon er fornybar energi, mens 98,85 % er fra fossile kilder.

Prosjektet var å gi ut en bok på under 200 sider, det vil si i en størrelse og på et språk som folk vil orke å lese, mens viktige og grundige klima-mursteiner kan virke uoverkommelige – noe som sikkert ikke bare gjelder yngre lesere. Resultatet, som Andrew Kroglund også bemerket på lanseringen, er imponerende: Et komplisert fagfelt er gjort tilgjengelig og forståelig. Og klimapsykolog Christian Haugestad kunne tilføye at boken ikke er moraliserende. Opphavsmann til prosjektet er forlagsdirektør og BKA-medlem, 87 år gamle Per Christian Øiestad. Du kan lese om hvordan prosjektet ble til på https://www.besteforeldreaksjonen.no/…/03/for-unge-lesere/


Forfatterne var med på lanseringen: Julie Marie Følstad (t.v.), Hauk Are Fjell og Julie Malene Fusdahl. Foto: Ivan Chetwynd

Spre klimavett,
del denne saken!

1 kommentar

  1. Pingback: Til ungdommen - besteforeldre for en ansvarlig klimapolitikkbesteforeldre for en ansvarlig klimapolitikk

Skriv din kommentar her

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Du kan brukke disse HTML tags og attributter: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*