Fly og klima

stop-the-mess-1024x612 (1)
Broderi: Elisabeth Briseid

I klimastatistikken står luftfarten oppført med bare to prosent av norske CO2-utslipp. Men det sier mer om statistikken enn om flytrafikken, fastslår to BKA-ere i et innlegg i Klassekampen. De har skrevet en kommentar til en av avisens spaltister, som mener flymotstanden er ren «symbolpolitikk» fra miljøorganisasjonenes side.


Kjære Arild Rønsen

Vi leser med interesse spalten din hver fredag og er gjerne enig i mye. Din oppfordring 22. juli om å ta en tur med Raumabanen kan vi absolutt skrive under på – det er en stor opplevelse og kåret til Europas vakreste togreise.

Men når du i samme slengen langer ut mot dem som vil redusere flytrafikken og erstatte den med moderne jernbaner, er vi ikke med lenger.

Det er riktig at utslipp fra fly i statistikken til SSB bare utgjør litt over 2 prosent av norske CO2-utslipp. Men det skyldes at internasjonal luftfart har vært unntatt fra klimaavtalene i FN, og at det heller ikke tas hensyn til at utslipp i store høyder har en sterkere effekt på klimaet enn utslipp nær bakken.

Et arbeid publisert i fjor av et internasjonalt team av forskere (der også CICERO deltok), kom til at den totale klimavirkningen fra flytrafikk er omtrent tre ganger så stor som beregnet fra CO2-utslippene. Flytrafikken i 2011 anslås å utgjøre omtrent 3,5 prosent av den menneskeskapte klimavirkningen.

Nordmenn flyr mest i hele Europa. Allerede i 2008 kom en studie ved NTNU til at flyreiser i inn- og utland utgjorde rundt 10 prosent av våre klimaskader, fem ganger mer enn den offisielle statistikken. I følge en rapport fra Chalmers tekniska högskola 2021 har fly et klimaavtrykk per passasjerkilometer som er inntil 30 ganger større enn tog.

Så, Rønsen, det er fortsatt all grunn til å satse på jernbane, hundre år etter at Raumabanen ble bygd! Faktisk enda bedre grunn enn vi hadde den gangen.

Halfdan Wiik og Hans Martin Seip,
medlemmer av Besteforeldrenes klimaaksjon

Spre klimavett,
del denne saken!

2 kommentarer

  1. Linda Rundquist Parr | 28.07.2022

    En meget saklig og velbegrunnet svar til Arild Rønsen. Så bra at Klassekampen valgte å trykke det. Takk til Halfdan og Hans Martin.

  2. Heldar Krogsrud | 29.07.2022

    Her er enda en god grunn til å satse på lyntog!
    På distanser der lyntog vil kunne utkonkurrere fly på reisetid, dvs. innad i Sør-Norge og evt. innad i Nord-Norge, har flyene de høyeste CO₂-utslippene pr. passasjer-mil. Her er noen eksempler på antall kg CO₂-utslipp per passasjer basert på SAS’ utslippskalkulator, https://www.sas.no/barekraft/klimakalkulator/

    Totalt pr. pass. Pr. passasjer-mil
    Oslo – Tromsø: 93,3 0,83
    Oslo – Trondheim: 46,0 1,24
    Oslo – Kristiansand: 39,8 1,46
    Bergen – Stavanger: 32,7 2,06
    Alle tilfeller er basert på en 75 % full Boeing 737-800, selv om dette flyet ikke nødvendigvis er det vanligste på vedkommende rute.
    Til sammenligning:
    Personbil 1,5 pass. / 0,7 liter pr. mil: 1,07

Skriv din kommentar her

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Du kan brukke disse HTML tags og attributter: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*