Fortsatt somletog?

bergensbane finse 2
Politikerne vil ha mer jernbane - sier de. I praksis prioriteres vegutbygging. Derfor bruker Bergensbanen nesten like lang tid i dag som for femti år siden. Bilde fra SRS scandiline.

Det eneste høghastighetstog i Norge er flytoget. I 2025 kan du kanskje komme til Holmestrand i 200 km/t. – Og for lengre reiser, til Bergen eller Trondheim? Ja, da må du nok fortsette å ta det klimaskadelige flyet, hvis du ikke har veldig god tid! Fordi norske politikere har forsømt og oversett mulighetene som en moderne jernbane kunne gitt.

– Se stor reportasje i Agenda Magasin om Norges mulige jernbane-framtid.

Store muligheter, men …

Myndighetene bruker milliarder på å oppgradere Intercity-tilbudet rundt hovedstaden, det skal de ha. Men for øvrig er det stort sett sorgen – slik det har vært for norsk jernbane veldig lenge nå. Mye er håpløst foreldet og går fortsatt på enkeltspor i traseer fra 1800-tallet. Resultatet? At det i Europa bare er fattige Romana og Bulgaria som har lavere gjennomsnittsfart på sine fjerntog!

Det er utrolig synd, for det er på de lange distansene at jernbanen har sitt store potensial, mener Norsk Bane AS, som i 30 år har arbeidet med prosjektering av nye høghastighetsforbindelser i Sør-Norge. Reisetida Oslo-Trondheim, Oslo-Bergen og Oslo-Stavanger kan kuttes radikalt, sier de, til 2,5 timer. Da kan vi få flypassasjerer, bilister og gods over på tog og kutte masse klimautslipp. Det vil binde sammen by og land, og kan til og med gå i pluss rent økonomisk!

MEN: Nordmenn flyr ti ganger mer enn gjennomsnittseuropeeren, og det snakkes om ny rullebane både på Gardermoen og Flesland. Samtidig har vi en historisk satsing på motorveier over hele landet, der hundrevis av milliarder kroner skal brukes de kommende årene. De suger til seg stadig mer av transporten. Og da hjelper det ikke at regjeringen vil ha «en offensiv jernbanepolitikk for fremtiden», som det står i Hurdals-plattformen. For da er mye av slaget om en konkurransedyktig jernbane så godt som tapt!

– Se Agenda Magasin om hvorfor det heller bør satses på ny jernbaneutbygging:

Spre klimavett,
del denne saken!

Skriv din kommentar her

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Du kan brukke disse HTML tags og attributter: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*