Monstervei nei takk!

Hordfast Gro
Motorveiprosjektet Hordfast med en 5 km lang bru over Bjørnafjorden vil øke trafikken fem ganger og rasere viktig kystnatur. Uttrykk for en forelda tankegang, mener Gro Fjeldtvedt. Ill. fra Statens vegvesen.

– Dette er ikke bra, selv ikke lastebilnæringa vil ha det, sier Gro Fjeldtvedt på Tysnes i Sunnhordland, som sammen med andre fra Besteforeldrenes klimaaksjon arrangerte stand mot Hordfast-prosjektet i kommunesenteret Våge på lørdag. Hun ønsker flere politikere som ser på naturødeleggelse og økende biltrafikk som både et lokalt og globalt problem.

God stemning blant besteforeldreaktivistene på Tysnes, som fikk låne telt av sine venner i Naturvernforbundet.

Ferjefri E 39 
Det planlegges og bygges motorveier som aldri før, applaudert av politikere og veibyråkrater – og deler av pressa, som Bergens Tidende, som fortsetter i sin gamle, ukritiske rolle som heiagjeng for det de oppfatter som distriktsutvikling. Resultatet er at arealer som er berørt av motorvei øker eksplosivt. Med høyere fartsgrense og fire felt, lange påkjørselsveier og slake kurver, knuser de seg gjennom skog og mark, naturreservater og andre sårbare områder.

Bru- og veiprosjektet Hordfast skal erstatte ferjesambandene Halhjem–Sandvikvåg og Halhjem-Våge, og er en del av arbeidet med å gjøre hele stamveien på Vestlandet ferjefri. Det er kritisert også av Statsforvalteren, som har omtalt Hordfast-prosjektet som det største naturinngrepet i Hordaland i moderne tid, og at det truer sjeldne kystskogtyper av internasjonal verneverdi.

Lokalavisa ble interessert i de røde hattene – som for første gang dukket opp på Tysnes.

Natur og klima truet
Dette er verdier som vi ikke har råd til å miste mer av, mener Gro Fjeldtvedt. Det er ikke bare i andre deler av verden at natur forsvinner i høyt tempo. Det gjelder også her i Norge, der asfaltørkenen sprer seg som aldri før! Nye villmarkspregete områder blir borte hvert eneste år. På Reksteren der den 4-felts veien er planlagt finner vi blant annet boreonemoral regnskog, en sjelden og bevaringsverdig skogstype med særlig stort artsmangfold.

– Husk også at når Hordfast står ferdig, er prognosen at det skal femdoble trafikken mellom Sunnhordland og Bergen. Hva slags mål er det, – i en tid da vi burde sette kreftene inn på å dempe transport og transportbehov, og finne andre og bedre måter å kommunisere på? Selvsagt trenger vi bilveier fortsatt, og moderne elektriske ferjer som går når folk trenger dem. Men planer for å øke vår avhengighet av bil og veitransport virker helt forelda på meg!

BKA møter lokalsamfunnet
Det er spennende i et lite lokalsamfunn å fronte Besteforeldrenes klimaaksjon, sier Gro Fjeldtvedt. – Det har vært mange interessante samtaler med lokale politikere og andre her på øya, og få høre deres tanker og erfaringer. Jeg synes det ga mersmak. Det viser seg ofte at når noen står fram og utrykker sin motstand, så følger andre på. Fortsatt er det bare SV av politiske partier her i kommunen som er mot Hordfast. Men jeg tror tida jobber for oss, og har håp om at flere politikere vil komme på andre tanker.


Spre klimavett,
del denne saken!

2 kommentarer

  1. Andrew Kroglund | 12.09.2021

    Strålende lokalt engasjement!

  2. Bjørghild des Bouvrie | 16.09.2021

    Gratulerer, Gro, dette ser ut til å ha vært svært vellykket! Lykke til videre!

Skriv din kommentar her

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Du kan brukke disse HTML tags og attributter: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*