Entusiasme, synlighet, kontakt

arendal 12

Arendalsuka 2019: Nina Weidemann, Øyvind Almaas og Gro Nylander

Med røde bøttehatter, plakatvester og sang er besteforeldreaktivistene blitt et velkjent innslag i demonstrasjoner landet rundt. Hvert år har vi også gjort oss gjeldende under Arendalsuka, anført av sjefsaktivister som Linda Parr fra Oslo, Bodvar Sonstad fra Beitostølen og Ola Dimmen fra Trondheim. På landsmøtet fikk deltakerne en presentasjon av erfaringer, opplevelser – og tanker om veien videre.

AKSJONSFORMER
En presentasjon på ved Linda Parr og Bodvar Sonstad, 22.09.2019. Noen erfaringer fra Arendalsuka 2019 – og fra Oslo sentrum – som grunnlag for meningsutveksling.
Se egen pp-presentasjon: AKSJONSFORMER

Som klimaaktivister ønsker vi å kommunisere med publikum og media for å kunne påvirke opinionen. I neste instans vil vi påvirke hvordan folk stemmer ved kommune, – fylkes og stortingsvalg. På den måten vil vi få inn beslutningstakere som tjener barnas sak med en mye mer ambisiøs klimapolitikk.

I en slik setting ute på gater og torg må vi nå folk både gjennom følelsene, og gjennom å appellere til intellektet ved å bidra med kunnskap. Det gir også anledning til å verve nye medlemmer. Viktige stikkord og virkemidler er:

  • Stillhet
  • Synlighet/kontakt
  • Glede/engasjement
  • Humor/dumme seg ut
  • Solidaritet
  • Informasjon/kunnskap

SYNLIGHET OG STILLHET

Foto: Svein Rognlien

Etter åpningsseremoniene i Arendalsuka fikk vi forsida i Agderposten illustrert med bilder av bestemødre med røde hatter og plakatvester. Overskriften i avisa var: «Bestemødrene til kamp for barnebarna stjal showet under åpningsfesten» «Besteforeldrene lager ikke en lyd, men får likevel mye oppmerksomhet under festen. Flere tar bilde av medlemmene i organisasjonen som kaller seg Besteforeldrenes klimaaksjon»

Dette var et meget godt eksempel på synlighet og stillhet som ble slått opp stort. – Vi så også eksempel på at BKA-ere satt stille på gata sammen med andre aktivister.

KLIMAVANDRING – SYNLIGHET OG KONTAKT

Klimavandring i Oslos gater 24. mai. Foto: Finn Bjørnar Lund

«Klimavandring» er en form som er utprøvd i Arendal og i sentrum av Oslo. BKAere med røde hatter og plakater går SAKTE på en REKKE med ca to meters avstand gatelangs. Når noen vil snakke med oss, stopper hele rekka og beholder formasjonen. Kan også underveis kommunisere med folk som man får øyekontakt med, gjennom en enkel «tommelen opp».

Viktig at man går på en rekke og ikke ved siden av hverandre. Da blir det for lett å gå og snakke sammen. –  I Arendal hadde vi også miljøagenter gående med sine plakater mellom de voksne i en «klimavandring». Barn bør være så gamle at de forstår hva de er med på.

Fra Arendalsuka 2019: barn og besteforeldre i felles klimavandring.

REKKE AV AKTIVISTER

Ble utprøvd i Arendal i forbindelse med partilederdebatten, der det var godt med politi. Etter noe sjekking av hvem vi var, så fikk vi stå lett synlig, i front mot publikumskøen. Vi fikk en svært god og munter kontakt med folk i køen, også ved å oppfordre dem til å ta bilder av oss og legge ut på sosiale media. – Det ble tatt et meget stort antall bilder av oss og plakatvestene!

I forbindelse med et møte i Kulturhuset plasserte vi oss på begge sider av inngangspassasjen. Arrangørene var litt usikre på hvordan de skulle forholde seg til dette. De passet da på at vi ikke sperret inngangen. På slutten av uka fikk vi beskjed fra arrangørene om at den type ytringer ikke var ønsket. Ifølge juridiske utredninger er det tvilsom om noen kan nekte oss slik rolig markering på offentlig sted? – Dette blir utredet videre.

Det er et viktig poeng at vi på Eidsvoldsplass og andre samlingssteder ikke klumper oss samme ved å stå og prate midt i passasjen. Mest effektfullt blir det når vi står på rekker, på begge sider.

«TORDENSKJOLDS SOLDATER»

Selv EN rød hatt og EN enkelt plakatvest lyser opp i gata med et krystallklart budskap. I en klimavandring kan vi være to eller ti deltakere gjerne splittet opp i flere små rekker. – Gro Nylander skrev det så bra i en kommentar til Ivans blogg fra Arendal: «Minnerike dager der vi fikk følelsen av å bli sett, med mange tomler opp. Smart med vandring iførte vester og luer. Vi funket som Tordenskjolds soldater. ‘Dere er jo overalt’ ble det sagt flere ganger.»

KLIMASANG – SYNLIGHET OG GLEDE

I Arendal fikk vi ikke lov å synge i gatene. Det forstyrret «den gode samtalen» ble det sagt. Men vi hadde flere arrangementer på tilviste scener, der klimasang med Olas gitar var merkevaren. Plakatene og hattene kombinert med sang ga oss maksimal synlighet. Vi var også invitert til andre sine arrangementer for å dra opp stemningen.

Alle lokallag burde ha en Ola Dimmen!

BARNAS KLIMA, VÅR SAK! «Du vet du er på Arendalsuka når du støter på en gjeng syngende pensjonister i Besteforeldrenes klimaaksjon.» Aftenposten 2017

BEVEGELSE TIL MUSIKK – HUMOR OG DUMME SEG LITT UT

På Eidsvoldsplass er det ofte fengende rytmer under skolestreikene og de store markeringene. Når vi «gamle» begynner å «svinge» oss litt og får med andre, så blir det smil og god stemning. Besteforeldre som skaper humør, får ofte høre at «dere er så kule»! – Det er fint å bryte opp gravalvoret noen ganger. Kanskje burde alle ha en litt proff rytmegruppe som i Trondheim?

Besteforeldrenes rangleorkester i sving på Nordre gate i Trondheim.

I TOG – SYNLIGHET OG OPPFORDRING

BKA stiller ofte opp i 1. mai-tog med store bannere. Tog var det også i forbindelse med «Klimabrølet». Flott å være et fargerikt innslag i større arrangementer. Det gir også fine muligheter til å kommunisere med folk på fortauet med «tommel opp» samt med blikk-kontakt og oppfordringer om å ta bilder av oss.

SOLIDARITET MELLOM GENERASJONENE

En særlig viktig oppgave for besteforeldrene er å støtte barna i skolestreikene.

Barna skal være i sentrum! Vi støtter og gjør dem trygge gjennom å være tilstede i bakgrunnen, med «gule vaktvester» og våre plakater. Det er solidaritet i praksis.

Bergen 15 mars: 4-5000 skoleungdommer marsjerte rundt Lille Lungegårdsvann. 50 besteforeldre var med som vakter.

UTDELING AV LØPESEDLER – SYNLIGHET OG INFORMASJON

Løpesedler er viktig for å presentere BKA, men de kan også ha et viktig klimabudskap. Ikke alle gir seg tid til å lese løpeseddelen. De vil i alle fall få med seg det korte og konsise budskapet på plakatvesten. Den røde hatten forteller også om engasjement. Dette kan friste noen til å bli med i bevegelsen.

">
Spre kunnskap –
del denne saken!

!Vær den første til å kommentere

Skriv din kommentar her

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Du kan brukke disse HTML tags og attributter: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*