En grønn familie

liv-lande-3
Høgtidsstund tidligere i vår: Liv Lande blir av kampanjeleder Gro Nylander spøkefullt utsmykka med to "medaljer", buttons med paragraf 112 og BKA-logo.

For litt siden stakk Liv Lande av med premien i Besteforeldreaksjonens kampanje om klima, forbruk og hverdagsvalg. Nå har Klassekampen vært på besøk hjemme hos henne, og sett hvordan det er for en travel familie å leve klimavennlig og økologisk. De er lei av all plasten som er så vanskelig å bli kvitt. Men først og fremst er det meningsfylt å kunne bidra til å forandre verden, og la det gå sport i det!

– Bil, Billett, Biff, Bolig og Butikk
Under disse fem hovedpunktene levde familien på Årvoll i Oslo mer klimavennlig i en måned, og de vant kampanjen ved loddtrekning, forteller Klassekampen. – På kjøkkenet ligger et skrikende grønt diplom sammen med premien: en togbillett t/r Oslo–Stockholm og en flaske kortreist mjødurtsaft.

Det med bil var egentlig ganske lett, for familien har el-bil og el-sykkel og tar allerede mye offentlig transport. Biffen var litt vanskeligere. For å gjøre det litt lettere bestilte Lande en vegetarisk matkasse som inneholdt alle ingrediensene og oppskrift til et måltid. Den eneste anken Lande selv har hatt med dette, forteller hun til Klassekampen, er at de dermed ikke får støttet nærbutikken sin.

Selv om det var Livs idé å bli med på en «fri-februar» fra Besteforeldrene, var klima noe de allerede hadde snakket mye om hjemme. Maria deltok i skolestreiken med klassevennene sine, og har meldt seg inn i Grønn Ungdom. Eiril har meldte seg inn i Miljøagentene.

– Både her i nabolaget og på skolen har det vært pådrivere, og så har det smittet over på andre. Det er kanskje små ting som gjør at man tar et ansvar. Og vi kan ikke se bort fra det – det er jo en verdensomspennende krise, egentlig. – Eller ikke «egentlig»! Det ér det, sier Liv Lande.

Spre klimavett,
del denne saken!

1 kommentar

  1. Gro Nylander | 22.06.2019

    Takk, Liv, for at du meldte deg på «FRI-FEBRUAR-kampanjen vår!! Etterhvert omdøpt til 5B-kampanjen, fordi en del sa fra at de måtte bruke enn annen måned enn februar, da vi startet. Takk også til Klassekampen, som dekket LIv og familiens innsats så bra! Vi trenger gode eksempler – som likevel ikke er alt for prektige. – Dersom du er stolt over egen miljøvennlighet, er sannsynligheten for at du vil fortsette slik veldig stor, sier professor i samfunnspsykologi Gisela Bøhm ved UiB. Eget engasjement bidra til å endre folks klimaadferd. Det var nettopp hensikten ved denne lille kampanjen. Det vi er gode til blir vi ennå bedre i. En dråpe i havet, ja ve, men havet består av dråper!

Skriv din kommentar her

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Du kan brukke disse HTML tags og attributter: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*