Hordfast nei takk

hordfast nei
Over Bjørnafjorden sør for Bergen, med verdens lengste flytebru. Ingeniørporno fra Statens vegvesen

Prestisjemotorveiplanen Hordfast har til nå kostet samfunnet over to mrd. kroner. Det vil rasere kystnatur, ta penger fra bruksveiene våre og er lite populært blant folk i Hordaland. Likevel går Høyre/FrP/Sp-byrådet i Bergen nå inn med pengestøtte til selskapet bak prosjektet. Det er smakløst og uklokt, skriver Karin Lovise Skjerdal i BT.

Bergens Tidende 9. okt:

Hvor er de kloke politikerne?

Forrige uke proklamerte byrådet at de vil ta flere hundre tusen kroner fra vår felles slunkne bykasse og gi til lobbyselskapet for Hordfast – som store deler av befolkningen er imot.

Samtidig kuttes det på alle bauger og kanter i kommuneøkonomien, skoler trues med nedlegging og sosialhjelpsmottakere får ikke sine rettigheter. Det er ganske smakløst.

Byrådet lar seg forføre av lobbyistenes glansede brosjyrer og luftige lovnader om økt verdiskaping og sysselsetting, kortere reisetid, blomstrende næringsliv og konkurranseevne.

De vil gjøre oss vestlendinger rikere og lykkeligere, og tror sikkert på det selv. Men tror vi på dem? Prosjektet mangler ikke på nytteverdi-analyser fra ulike instanser: Vegvesenet, Menon, Oslo Economics, Vista Analyse mfl. Men resultatene er sprikende og viser overveldende usikkerhet, – med andre ord er det rykende uenighet mellom de ulike fløyer.

Det vi kan si med sikkerhet er at Hordfast vil koste samfunnet svimlende 50 milliarder kroner, sannsynligvis mye mer. Trafikken vil øke kraftig og verdifulle naturområder vil bli nedbygd. «Det største naturinngrep i Hordaland i historisk tid», skrev Statsforvalteren for noen år siden.

Da hjelper det lite med «avbøtende tiltak» og rhododendron-busker i veikanten. Temmelig sikkert er det også at vi innbyggere blir travlere og mer oppjagede. Eller er det noen som tror vi blir lykkeligere av å dagpendle mer?

Trilemmaet klima – natur – næringsliv er utfordrende, det skjønner alle. Men tiden for gigantomane risikoprosjekter burde være over. Alle våre gode hoder burde greie å tenke nytt og mer langsiktig og kreativt om de utfordringene vi står overfor!

I Hordfast-saken har lobbyistene mektige pengeinteresser på sin side. Det har ikke naturen. Derfor trenger Bergen kloke og modige politikere. Derfor lot mange av oss imponere av bystyreflertallet da de i 2023 sa nei til Hordfast, basert på faglig tunge argumenter for naturmangfold, kulturarv og naturressurser.

Er det likevel mulig at også nåværende byråd, og bystyre som skal stemme over saken, viser like stor klokskap?

Tross alt styrer vi alle mot samme mål: en bedre fremtid for oss alle. Den mest logiske måten å få dette til på, er å bli enige om at vi ikke raserer planeten. Vi kan ikke love dere politikere en plass i himmelen, men takknemlighet fra våre felles etterkommere som skal arve vår sårbare klode – det våger vi å love!

Karin Lovise Skjerdal,
medlem av Besteforeldrenes klimaaksjon

Gigantprestisjeprosjekt som må skrinlegges om Norge skal følge FNs naturavtale. Ill. fra Statens vegvesen

Spre klimavett,
del denne saken!

3 kommentarer

  1. Alf Engdal | 09.10.2025

    Et veldig godt innlegg! Håper de som har ansvar, lytter til fornuften.

  2. Linda Rundquist Parr | 10.10.2025

    Spørsmålet som Karin Lovise så klokt reiser, er hvordan vi skal måle samfunnsverdien av veiprosjektet Hordfast. De negative konsekvensene for klima og natur må telle med opp mot påståtte fordeler for næringslivet. Her må de folkevalgte i Bergen tenke langsiktig. Så bra at Karin Lovise utfordrer dem på dette.

  3. Jarle Sylta | 10.10.2025

    Det virker som om våre politikere er mer glad i asfalt enn i miljø og skoler.For eksempel blir skoler lagt ned slik at mange barn må fraktes med buss mellom hjem og skole.Samtidig blir storslåtte og svært kostbare veiprosjekter realisert ,a’ la Rogfast og kanskje også Hordfast.

Skriv din kommentar her

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Du kan brukke disse HTML tags og attributter: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*