Banen går videre

normann bybanen 2
Nestleder i BKA Bergen, Normann Natland på verdens beste transportmiddel, foran det nest beste. Her passerer Bybanen over over Nygårdsbroen.

I kveld seiret fornuften i Bergen, da tre utbrytere – to fra Sp og en fra Rødt – gjorde det klart at de skiller lag med partiet sitt og sikrer flertall med én stemmes overvekt, for videreføring av Bybanen mot Åsane over Bryggen. For ei uke siden var flertallet like knapt for en urealistisk tunnelløsning som kunne ha blokkert hele prosjektet.

Det er ikke rart at resten av Norge har lurt på hva som foregår her borte i vest. Men spørsmålet om Bybanen mot Åsane skal gå i tunnel – eller over kaiområdet foran Bryggen, er i Bergen blitt til en utrolig opprivende strid. Den har rast i flere år, og mye er kommet helt ut av proporsjoner. I dag går det rundt 10 000 biler foran Bryggen. Planen er at dette skal erstattes av et par hundre stillegående bybanevogner. Et stort framskritt, vil nok de fleste mene. Men ikke så i Bergen. Der har en rekke mennesker fått for seg at det er en dødelig trussel mot byens «sjel» og verdensarv-statusen til den gamle tyskebryggen, oppført på begynnelsen av 1700-tallet.

At krampaktig nostalgisk bypatriotisme i denne saken også har vært skalkeskjul for en gruppe som hater og misliker alt som dreier seg om miljø og klima, sier seg selv.

På et dramatisk bystyremøte forrige onsdag trakk tunnel-tilhengerne det lengste strå, – for et trasé-alternativ som ikke er utredet, som fagfolk vurderer som teknisk svært vanskelig, som gir dårligere tilgjengelighet og et dårligere kollektivtilbud for bykjernen, som vil medføre omfattende riving av historisk bebyggelse, og som ingen vet hva ville koste. Dermed gikk byrådet av, og gjorde det klart at alliansen som utgjør flertallet, også må ta ansvar for å gjennomføre vedtaket.

Men det var lettere sagt enn gjort, for parlamentarismen i Bergen krever at det står et flertall bak byrådet. Med Rødt på vippen har situasjonen vært låst, – helt til i dag. Det eneste de har vært enige om med Høyre, FrP, et splitta Sp og Folkeaksjonen mot bompenger, er at Bybanen ikke skal gå foran Bryggen. Det ble bestemt på ekstraordinært årsmøte i partiet, også der med én stemmes overvekt!

Bergenserne har et rykte som kranglefanter. Det blir fortalt at en utsending fra det danske hoff i sin tid omtalte Bergen som «en stor skrikende oterkoloni». Det er ikke slik jeg som innflytter vanligvis opplever byen. Men i bybanestriden har det gått alt for langt, med en ekstrem polarisering av debatten. Faglige vurderinger, og selve kunnskapsgrunnlaget for gode politiske beslutninger, har nærmest drukna i feiltolkninger, mistenkeliggjøring og støy. Utredninger som viser at tunnel-alternativet kan bli skumlere enn antatt for kulturhistoriske verdier, er blitt karakterisert som «drittpakke» og et bevisst forsøk på å manipulere opinion og politikere til å velge dagløsning.

Besteforeldrenes lokallag har nølt med å ta stilling, vel vitende om vepsebolet vi i så fall stakk handa inn i. Etter at vi bestemte oss, er det som ventet kommet både sinte reaksjoner og et par utmeldinger. Men det var sjølsagt riktig og nødvendig at BKA står sammen med våre venner i Naturvernforbundet og Natur og Ungdom, med LO i Bergen og de flotte aksjonsgruppene Bergens Mødre og E39 ut av Sandviken. Derfor stilte mange av oss også opp da bystyrepolitikerne ankom møtestedet forrige onsdag, – og måtte gå forbi lange rekker av demonstranter som i øsende regnvær ropte taktfast: «Hva vil vi ha? BYBANEN! Når vi vi ha han? NÅ!»

Det hjalp ikke, i første omgang. Men kanskje har det likevel hatt sitt å si for den ene Rødt-representanten, som etter noen dager snudde og valgte å stå opp mot det som utvilsomt har vært et veldig press. Han har sett faren for at vedtaket om tunnel kan skyve realisering av banen til Åsane ut i en fjern og usikker framtid. 80-90 prosent av bergenserne er positive til Bybanen. Miljøengasjert ungdom har til pressen erklært at de ikke vil finne seg i at «gamle gubber» skal bestemme over deres framtid. «Hvis de ikke tar til vettet, skal vi skaffe oss politisk makt og bygge banen sjøl!»

Mange i Bergen har vært forundra over at Rødt var villig til å gå i kompaniskap med de mest reaksjonære kreftene i byen, klima- og miljøfornektere som ikke vil ha baneløsninger i det hele tatt. Så kanskje er det ikke bare Bybanen som i dag ble reddet av representanten Odd Arild Viste. Han kan også ha reddet partiet sitt fra en ydmykende miljøpolitisk kanossagang ved valget om to år.

Fra demonstrasjon før bystyremøtet 24.november, i ekte bergensvær:

Spre klimavett,
del denne saken!

1 kommentar

  1. Normann Natland | 03.12.2021

    Fantastisk, all honnør til de tre (to fra SP og en fra Rødt) som vågde å bryte med sine partier og heller støtte veien videre til det beste for framtiden til barnebarna, og alle andre i Bergen (med unntak av noen GGG = som BT v/Frode Bjerkestrand omtaler de i dagens BT).
    En gledens dag – takk 🙂

    (GGG=Gretne Gamle Gubber)

Skriv din kommentar her

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Du kan brukke disse HTML tags og attributter: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*