Høge utslipp fra forbruk

kjøp mindre klev mer
KJØP MINDRE, LEV MER! – Heidi Leite, Silvia Kriz og Berit Zachrisen på klimavandring i Stavanger.

Når vi snakker om våre klimagassutslipp, er det vanligvis utslipp som skjer innenfor Norges grenser vi sikter til – ca 9 tonn CO2 per person i året. Men i tillegg kommer utslipp andre steder i verden, fra alle varene vi importerer og forbruker. Tar vi med dette, blir tallet hele 14 tonn per person. Det viser Miljødirektoratets nye beregninger.

FAKTA fra Miljødirektoratet:

  • To tredeler av klimagassutslipp fra norsk forbruk skjer i andre land.
  • Norsk forbruk resulterte i totale globale utslipp på 77 millioner tonn CO2-ekvivalenter i 2021.
  • Transport, bygg og anlegg og matforbruk er de største kildene til utslipp.
  • 44 prosent av utslippa våre kommer fra Kina og andre utviklingsland.
  • De med høg inntekt har dobbelt så høge utslipp som de med lav inntekt.

I beregninga inngår utslipp som har skjedd ved produksjon og transport av varer og tjenester vi forbruker. Det er andre gong Miljødirektoratet publiserer forbruksbaserte utslippstall. Resultatene bidrar til en mer helhetlig oversikt over utslippene Norge har mulighet til å påvirke – gjennom forbruk, handel og innkjøp.

Klima- og miljøbevegelsen har lenge etterspurt et slikt klimaregnskap som dette. – Det hjelper jo ikke at vi reduserer våre nasjonale utslipp, hvis vi samtidig skyver utslipp over på land i den fattigere del av verden, der mye av produksjonen foregår, sier Andrew Kroglund, generalsekretær i BKA. – Bare tenk på klær og fottøy, der forbruket er gått til himmels de siste tiåra, men der nesten alle utslipp skjer andre steder i verden, og ved transport til Norge.

Andrew Kroglund synes ellers det er interessant å se at økonomisk ulikhet slår såpass sterkt ut. Særlig for utslipps-intensive aktiviteter som transport, har husholdninger med høg inntekt større utslipp fra forbruket enn de med lavere inntekt. Det gjelder både utslipp fra egen bilbruk og fra andre transportformer som for eksempel flyreiser.

Spre klimavett,
del denne saken!

2 kommentarer

  1. Brita Helleborg | 30.11.2024

    Fine folk med viktig budskap.

  2. Anders Ekeland | 02.12.2024

    Kroglund nevner utslippene ved transport til Norge… når skal BKA begynne å kreve at utslippene fra internasjonal skips- og flytraffikk skal skattlegges?

    Dette er et krav Attac Norge har ment at bør være et av klimabevegelsens viktigste krav. Finansiering av grønn omstilling i utviklingsland burde finansieres ved skattlegging av utslipp. Det ville gi svimlende summer – siden det er et svimlende volum av transport.

    Skattlegging ville gi mer «kortreist» konsum, og mindre sløsaktig konsum.

    Men dette har det vært lite støtte for fra BKA – og forslaget er eldgammelt, framsatt av Oxfam og WWF i en rapport fra 2011.

    En av grunnene til at det skjer så lite er at klimabevegelsen – inkludert BKA aldri vil skattlegge – og fordele skatteinntektene til dem som trenger dem mest.

    På tide å skifte gir!

Skriv din kommentar her

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Du kan brukke disse HTML tags og attributter: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*