Støtte til elbil mest effektivt

  • EMNER:
  • PUBLISERT:
    onsdag 20. apr 2016
  • AV:
    Redaksjonen

elbilAvgiftsfritakene for elbiler blir av kritikerne trukket fram som dyr klimapolitikk og «symbolpolitikk». Men elbiler kutter utslipp i virkeligheten, mens moderne fossilbiler gjør det mest i teorien, viser seniorrådgiver i Forskningsrådet, Einar Wilhelmsen i en artikkel i Energi og Miljø. På papiret er utslippene fra nye bensin- og dieselbiler redusert med nesten en tredel, men dette holder ikke når det etterprøves. Det som fungerer, er overgang til elbiler. – Den viktigste lærdommen er at støtte til elbiler er billigere og mer effektivt enn å gi avgiftslettelse til fossilbiler som muligens slipper ut litt mindre CO2 enn før, skriver Wilhelmsen.

Mer utslippskutt for pengene
Når man kjøper en ny bil i Norge, blir den billigere jo mindre CO2 den slipper ut. Avgiften beregnes etter forbruket som oppgis av bilfabrikanten, basert på egne tester. Men utslippet faller mer på papiret enn i virkeligheten, viser kontrolltester. Flere studier oppsummert av Transportøkonomisk institutt (TØI) bekrefter det mange bileiere selv har erfart: Bilene bruker mye mer drivstoff enn det som er oppgitt.

Hvis vi hadde beregnet bilavgiften etter de faktiske utslippene, skulle hver eneste nye solgte fossilbil i 2014 betalt 36 000 kroner mer. Samlet er det over 4 milliarder kroner. For denne summen kunne vi gitt avgiftslette til over 40 000 elbiler. Det tilsvarer en tredjedel av alle solgte fossilbiler i 2014. En slik bruk av pengene ville kuttet utslippene fra bilene som ble solgt det året med en tredel – fra ca 175 g/km til rundt 115 g/km. Altså mer utslippskutt for pengene.

Les hele artikkelen i Energi og Miljø:
http://energiogklima.no/blogg/einar-wilhelmsen/elbiler-kutter-utslipp-i-virkeligheten-fossilbiler-i-teorien

Utslipp av klimagasser fra veitrafikk i Norge, mill. tonn CO2-ekvivalenter. Den positive utviklingen i 2015 kommer fra elbilene, for utslippene fra de nye fossilbilene som ble solgt det året var like høye som året før.

Utslipp av klimagasser fra veitrafikk i Norge, mill. tonn CO2-ekvivalenter. Den positive utviklingen i 2015 kommer fra elbilene, for utslippene fra de nye fossilbilene som ble solgt det året var like høye som året før.

 

Spre klimavett,
del denne saken!

Skriv din kommentar her

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Du kan brukke disse HTML tags og attributter: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*